Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Font wyświetlany na ekranie

Dobry font na stronę internetową – jak wybrać?

Podczas wybierania fontu na stronę internetową warto poznać kilka prostych zasad, dzięki którym podejmiesz dobrą decyzję.

Odpowiednio dobrany font to jeden z ważniejszych elementów pełniących rolę w czytelności Twojej witryny. Zła decyzja dotycząca typografii strony, może skutecznie odstraszyć użytkownika, a Ty będziesz się głowić, skąd się wziął wysoki współczynnik odrzuceń w statystykach. Co trzeba wiedzieć, żeby do tego nie doszło?

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2022. Dodaliśmy opis trzech wartych uwagi fontów, które współgrają z trendami projektowania w 2022 roku.

Font, krój pisma, czcionka – co za różnica?

W 2022 roku znaczenia tych pojęć mają już raczej wymiar ciekawostkowy. Dziś trudno o nieporozumienie, nawet jeśli poniższych nazw używamy wymiennie.

  • Czcionka to fizyczny nośnik w postaci małych bloczków z wypukłą literą lub znakiem – czyli glifem.
  • Krój pisma jest zbiorem znaków i liter alfabetu, który cechuje się unikalnym stylem i konkretnym rodzajem wyglądu.
  • Font to plik przechowujący cyfrowe informacje o cechach kroju pisma i jego sposobie wyświetlania.

Podczas podejmowania decyzji o wyborze kroju, który będzie wyświetlany na stronie, zetkniemy się jeszcze z jego rodzajami.

Krój szeryfowy zawiera elementy dekoracyjne, czyli wszelkie małe kreski, kliny i zgrubienia poszczególnych liter. Choć kiedyś, z uwagi na niską rozdzielczość ekranów, dobrą praktyką było rezygnowanie z nich na rzecz krojów bezszeryfowych, to dzisiaj coraz częściej można je zobaczyć na różnych stronach internetowych i w aplikacjach. Dobrze zaprojektowany font szeryfowy sam w sobie stanowi element estetyczny, dlatego potrafi dobrze wyglądać w minimalistycznych kreacjach graficznych witryn internetowych.

Krój bezszeryfowy pozbawiony jest wyżej wymienionych ozdobników. Elementy liter są równej grubości, a sam krój jest prosty, choć wciąż można mu nadać swoisty charakter. Krój bezszeryfowy zdominował Internet i jest najbardziej czytelnym wariantem prezentowania treści na ekranie.

Pisanki to wszelkie kroje o charakterze pisma odręcznego. Nie powinno się ich stosować do tekstów głównych z uwagi na niewystarczającą czytelność nie tylko w druku, ale także online. Pisanki nadają się do krótkich haseł na stronie, jeśli pasują do reszty designu. Trzeba jednak mieć na względzie skomplikowanie ich formy i zadbać o odpowiednio duży stopień pisma.

Sprawdź: Dysk Google na komputerze. Uwaga na wirusy

Zbyt duży wybór fontów – jak się w tym odnaleźć?

Mając nieograniczony dostęp do serwisów z darmowymi fontami, możemy wpaść w pułapkę przerostu formy nad treścią, ale może nas uchronić znajomość kilku prostych zasad, których powinniśmy się trzymać podczas poszukiwań.

1. Sprawdź dostępność znaków diakrytycznych w foncie

To pierwszy element, który koniecznie trzeba odfiltrować. Jeśli szukasz fontu do stosowania w języku polskim, w pole przykładowego tekstu możesz wpisać zdanie zawierające wszystkie polskie litery: Zażółć gęślą jaźń.

2. Zastanów się nad charakterem strony – co chcesz przekazać i czy musisz to robić fontem?

Choć w projektach już śmielej używa się fontów szeryfowych, to jednak więcej stron i aplikacji korzysta z fontów bezszeryfowch o wysokim stopniu czytelności. Według najświeższych statystyk Google na podium popularności znajdują się: Roboto, Open Sans i Lato.

3. Wybierz maksymalnie dwa fonty, których będziesz używać

Fontpair.co jest narzędziem, które pomoże Ci znaleźć pasujące do siebie pary darmowych fontów, jeśli zdecydujesz się połączyć dwa różne kroje. Najbezpieczniej jest jednak poruszać się wśród wariantów tego samego kroju.

Zobacz: Figma. Buduj dynamiczne projekty i makiety

4. Font bez ograniczeń – zwróć uwagę na licencję!

Wszystkie wyszukiwarki fontów pozwalają filtrować wyniki także według rodzajów licencji. Jeśli szukasz bezpłatnych fontów, zastanów się, w jaki sposób będziesz je wykorzystywać.

Freeware umożliwia korzystanie z fontu bez uiszczenia opłaty, jednak zabrania dystrybuowania oraz czerpania korzyści finansowych.

Shareware oznacza zamknięty plik. Możliwe jest bezpłatne rozpowszechnianie na określony czas. Po jego upłynięciu należy wykupić licencję.

Public domain umożliwia wykorzystywanie fontu bez jakichkolwiek ograniczeń.

5. Czytelność na smartfonach

Według raportu Digital 2021 już ponad 90% użytkowników smartfonów łączy się z Internetem. Przyjęło się, że optymalny rozmiar fontu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych to ok. 16 px.

3 fonty, które warto poznać w 2022 roku

Zasada używania bezszeryfowego fontu w Internecie już się zdezaktualizowała. Dzisiaj dzięki znacznie większym rozdzielczościom możemy wykorzystywać w projektach różne typy fontów bez obawy o nieczytelny efekt. Wybraliśmy złotą trójkę współczesnego liternictwa, które czerpie z estetyki minionych lat, dodając nowoczesnego wyrazu swoim formom.

1. Gazpacho

Font autorstwa Santi Ray jest inspirowany stylem vintage i nie tylko świetnie pasuje do plakatów, ale też do stron www różnych instytucji kultury, szczególnie muzeów i galerii. Rodzina fontów Gazpacho występuje w różnych odmianach i grubościach. Poza wcześniej wymienionymi sposobami użycia, Gazpacho sprawdzi się także w nagłówkach, logotypach, designie opakowań i albumach.

Pobierz tutaj

2. Mont Blanc

Mont Blanc to font o dynamicznym wyrazie, którego autorami są Svetoslav Simov i Vika Usmanova. Rodzina fontów Mont Blanc może mieć szeroką gamę zastosowań w różnych mediach. Nada się do projektów stron internetowych o różnym przeznaczeniu (od kulturalnych po techniczne), a także dobrze się sprawdzi w publikacjach drukowanych.

Pobierz tutaj

3. TAN-NIMBUS

Zaprojektowany przez zespół TanType font nawiązuje do nieco psychodelicznej i onirycznej estetyki. To wyjątkowy font, który czerpie z form lat 60. i nadaje się zarówno do projektów stron w stylu vintage, jak i eklektycznych i nieoczywistych połączeń z nowoczesnym sznytem. NIMBUS obsługuje wiele języków.

Pobierz tutaj

Total
0
Shares
_podobne artykuły