Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Motion Design, czyli ulepszona forma komunikacji wizualnej

Ostatnia aktualizacja 20 marca, 2024

W czasach zalewu informacji, a jednocześnie przyzwyczajenia do szybkiej konsumpcji treści, firmy i usługodawcy walczą o każdą setną sekundy naszej uwagi. Statyczne grafiki czy zdjęcia nie angażują już tak mocno, jeśli mamy do wyboru coś interaktywnego, co samo może nas poprowadzić poprzez treść, z którą się zetkniemy. O czym mówimy? Motion design to coś lepszego niż animacja, a obecnie coraz częściej wykorzystywany jest w marketingu, e-learningu, czy po prostu w designie stron i aplikacji.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: WCAG 2.1, czyli zalecenia na temat dostępności stron

Kim jest motion designer?

To jedna z kreatywnych ról na styku grafika, animatora i montażysty. Wymaga więc szerszych kompetencji związanych z umiejętnością projektowania 2D lub/i 3D, a następnie umiejętności obsługi programów służących do animacji i montażu. 

Motion designer to osoba cenna w zespołach kreatywnych różnorodnych branż. Dzisiejszy potencjał zawodowy obejmuje tworzenie treści marketingowych, szkoleniowych, ale też związanych z prezentacją danych, a także z obszarem biznesowym. Innymi słowy – wszędzie tam, gdzie występuje element zatrzymania uwagi widza, motion designer może stworzyć atrakcyjny i użyteczny content. Umiejętności motion designera będą świetnie uzupełniać zespoły UI/UX. Interfejsy aplikacji lub serwisów www mogą stawać się jeszcze bardziej angażujące poprzez projektowanie do nich ruchomych elementów podbijających wrażenie interakcji z użytkownikiem.

Dynamiczny design jest lepszy niż zwykłe wideo

Bez wątpienia dynamiczny design to aktualnie często wykorzystywana forma, która uatrakcyjnia treści stron i aplikacji, a często sama w sobie staje się jej integralną częścią. Jest to możliwe dzięki nieograniczonym możliwościom nadania dynamiki elementom graficznym, których zadaniem jest przeprowadzenie użytkownika przez pożądany proces.

To technika znacznie lepsza niż zwykłe wideo. Motion design może mieć formę kilku kilkunastosekundowego gifu. Przez to więc będzie ważył znacznie mniej od filmu, ale też może być wykorzystany jako krótki plik filmowy. Poza autonomicznymi elementami wizualnymi, motion design to także bardzo dobry motyw do wykorzystania w UX designie.

Zobacz: Wywiad pogłębiony. Dlaczego jest przydatny w UX designie?

Dynamikę możemy wprowadzić wszędzie. Mogą to być osobne elementy graficzne, ale też doskonale się sprawdzi w typografii, w nowoczesnych, minimalistycznych projektach.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Motion design – typy

Motion design może mieć wiele form i stylów, z których każdy służy różnym celom i przekazom.

  • Animacja 2D to podstawowa forma motion designu, gdzie płaskie obrazy ożywają poprzez ruch, często używana do tworzenia postaci i scen w kreskówkach czy reklamach.
  • Animacja 3D dodaje dodatkową głębię i realizm, pozwala na stworzenie skomplikowanych scen i obiektów z wyraźną perspektywą przestrzenną, często wykorzystywana w filmach, grach wideo i wizualizacjach.
  • Typografia kinetyczna to sztuka tworzenia ruchomych tekstów, która angażuje widza poprzez dynamiczne prezentowanie słów i fraz, często używana w reklamach, filmach i prezentacjach.
  • Explainer videos to krótkie filmy, które w przystępny sposób wyjaśniają produkt, usługę lub koncepcję, łącząc narrację z animowanymi grafikami, by skutecznie przekazać komplikowane idee.
  • Motion graphics w reklamie i filmie to szeroka kategoria wykorzystywania animowanych grafik do tworzenia atrakcyjnych wizualnie przekazów, od otwierających sekwencji filmowych po złożone reklamy, które przyciągają uwagę i budują emocjonalne połączenie z widzem.

Każdy z tych typów wykorzystuje unikalne techniki i podejścia, by wzbogacić opowiadane historie i przekazywać informacje w angażujący sposób.

Motion design a UX design

Mówi się, że uwaga użytkownika to współczesna waluta. Aby zwiększyć poziom zaangażowania w witrynie lub w aplikacji, wykorzystanie motion designu może być strzałem w dziesiątkę. W jaki sposób może wpłynąć na UX?

Współczesne poruszanie się po internecie to głównie scrollowanie. Elementy motion designu mogą reagować na ten gest, wprawiając w ruch odpowiednie sekcje na stronie i sugerować dalsze kroki. Daje to poczucie większej immersyjności, a także pozytywnie wpływa na zwiększenie intuicyjności aplikacji.

Za pomocą wprawionych w ruch elementów możemy przeprowadzić użytkownika przez instrukcję. A konkretnie sygnalizować zmiany lub zwracać uwagę na szczegóły istotne dla tematu. W rezultacie, z punktu widzenia dobrego UX, motion design umożliwia jeszcze lepszą komunikację produktu z użytkownikiem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Total
0
Shares
_podobne artykuły