Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

WCAG 2.1, czyli zalecenia na temat dostępności stron

Ostatnia aktualizacja 7 lipca, 2022

Korzystanie z serwisów internetowych polega przede wszystkim na zmyśle wzroku, choć istotny jest także słuch oraz sprawność motoryczna. Osoby bez niepełnosprawności nie zwracają na to większej uwagi, bo dostępność jest dla nich oczywista. Standard WCAG 2.1 powstał z myślą o ludziach, którzy potrzebują dodatkowych ułatwień, aby sprawnie poruszać się po stronach, szczególnie związanych z obsługą ważnych publicznych usług. Czym jest WCAG 2.1? Jakie są wytyczne tego standardu?

Sprawdź: Ekran LCD – budowa i rodzaje podświetlenia

Co to jest WCAG 2.1 i kogo obowiązuje?

WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines, to zbiór zaleceń dla designerów i developerów, które są związane z poszerzeniem dostępności stron internetowych dla osób o szczególnych potrzebach. Najnowsza aktualizacja WCAG 2.1 pojawiła się w 2018 roku. Za stworzenie standardu odpowiada organizacja Web Accessibility Initiative (WAI), która jest inicjatywą W3C.

Założenia z tego dokumentu ujęto w prawodawstwie europejskim i polskim, co wiąże się z koniecznością przestrzegania ich przez wszystkie podmioty publiczne. Na mocy Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, wszystkie podmioty publiczne są zobowiązane do posiadania strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Ponadto powinny także stworzyć je zgodnie z wymogami dostępności, którą reguluje norma europejska EN 301 549 V2.1.2., w której zawiera się WCAG 2.1.

WCAG 2.1 – wytyczne dla stron

Strony zbudowane zgodnie ze standardem WCAG 2.1 muszą spełniać wymogi zgodne z 4 obszarami:

  • Postrzegalność

Wszelkie materiały graficzne i audiowizualne powinny być dostosowane do potrzeb osób o różnych kondycjach. Dlatego zdjęcia stanowiące treść muszą zawierać alternatywny tekst, a materiały wideo powinny być dostosowane dla osób niewidomych oraz niesłyszących.

Strona musi udostępniać opcję adaptacji, czyli zmiany wyświetlania wersji poziomej i pionowej oraz możliwości odczytania tekstu.

Kolejnym warunkiem jest możliwość zmiany kontrastu, wielkości liter oraz dostosowanie odstępów między literami, wyrazami, a także wierszami.

  • Funkcjonalność

Strona powinna obsługiwać intuicyjną nawigację za pomocą klawiatury, zatem ważna jest możliwość obsługiwania skrótów jednoklawiszowych i brak pułapek w przypadku wywołania niewłaściwego skrótu.

Użytkownik musi mieć czas na zapoznanie się z treścią elementów animowanych, a także możliwość ich wstrzymania w razie potrzeby. Na stronie nie może być jaskrawych migających elementów, które mogłyby wywołać ataki padaczki u osób dotkniętych tą przypadłością.

Ponadto serwis powinien zawierać szerokie możliwości nawigacji poprzez gesty, a także za pomocą elementów strony.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

  • Zrozumiałość

Treść stron powinna być przewidywalna w kontekście głównego tematu. Język musi być zrozumiały, przejrzysty i czytelny, co pozwoli również na łatwą orientację w sekcjach strony. Wszelkie błędy wynikające z działania strony powinny być jasno komunikowane wraz z informacją o możliwych rozwiązaniach.

  • Solidność i zgodność

Aby spełnić ten wymóg, strony internetowe powinny być w pełni responsywne. Muszą również działać w różnych przeglądarkach i systemach, a także dostosowane do odczytywania przez readery, z których korzystają osoby niewidome.

Zobacz: Obciążenie poznawcze a UX

Brak wdrożenia WCAG wiąże się z karami

Instytucje i podmioty publiczne, które nie dostosują się do wymogów Ustawy o dostępności cyfrowej, mogą zostać obarczone karą pieniężną. Progi kar są następujące:

5 tys. zł, jeśli strona nie spełnia założeń WCAG 2.1;

5 tys. zł, jeśli podmiot nie sporządzi i nie udostępni deklaracji o dostępności cyfrowej;

10 tys. zł, jeśli podmiot uporczywie nie wywiązuje się z obowiązku zastosowania zasad dostępności cyfrowej.

Total
0
Shares
_podobne artykuły