Jak stworzyć dobre portfolio grafik i projektów UI/UX?
Ostatnia aktualizacja 24 sierpnia, 2022
Portfolio to po prostu prezentacja umiejętności w formie przykładów wykonanych prac, więc teoretycznie powinno być produktem ubocznym właściwych działań. Wydaje się więc, że nie ma za bardzo o czym mówić, prawda? Okazuje się, że nie do końca. Tworzenie portfolio grafik lub rozbudowanych projektów może być problematyczne, jeśli jesteś początkującym designerem, ale też wtedy, kiedy masz na swoim koncie dużą liczbę realizacji dla klientów.
Sprawdź: Ile zarabia Project Manager?
Wbrew pozorom nie wystarczy wyłącznie wrzucić na stronę czy profil kilku prac. Kiepsko przemyślana prezentacja dotychczasowych działań może skutecznie popsuć odbiór tego, co zostało zrobione lub zwyczajnie nie „sprzeda” dobrze nas jako kandydatów. Jak wobec tego stworzyć portfolio, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie?
Portfolio grafik i projektów UI/UX to także storytelling
Mówi się, że dobry projekt obroni się sam i oczywiście w dużej mierze jest to prawda. Jednak celem portfolio jest również wspomniana wcześniej „sprzedaż” swoich umiejętności. Dobry storytelling wpleciony do portfolio potrafi podbić atrakcyjność oglądanego projektu. Jest to sygnał dla oglądających, że decyzje projektowe nie były przypadkowe, tylko mają swoje umocowanie w przemyślanej strukturze, a poza tym takie portfolio staje się po prostu ciekawe.
Ludzki mózg znacznie lepiej angażuje się w odbiór treści, jeśli jest ona obudowana w historię i emocje. Tworząc portfolio grafik, postaraj się dodać do niego spójną opowieść, z której wynikają Twoje projekty.
Czy chodzi tutaj o dosłowne napisanie opowiadania? Oczywiście, że nie. Storytelling w portfolio powstaje poprzez ukazanie detali użytych w projekcie i krótkie opisanie ich charakteru. W wielu projektach ten zabieg spełnia wizualizacja ścieżki powstawania poszczególnych elementów i sekcji, ale też detali w formie logo, wzoru lub ikon. Można zamieścić elementy moodboardu, aby jeszcze lepiej wprowadzić odbiorcę w klimat prezentowanego projektu. Warto pokazać, co odpowiadało za decyzje dotyczące typografii i użyć mockupów, które zgrywają się z charakterem zaprojektowanej usługi lub rzeczy.
Zobacz: Wypalenie zawodowe grafika
I najważniejsza rzecz. Lepiej zamieścić kilka mocnych projektów, których prezentację warto dopracować, niż wrzucać wszystko, co tylko powstało. Słabsze projekty mogą skutecznie zepsuć dobre wrażenie wynikające z mocnych projektów. Przemyśl dokładnie, co warto pokazać.