UX Researcher – na czym polega ta praca?
Ostatnia aktualizacja 7 lipca, 2022
UX Researcher to jedna z ról dla osób tworzących wspólnie zespół produktowy. Aby zadbać o dobre doświadczenia użytkowników, UX Designer potrzebuje stosownych danych, które pozwolą podjąć odpowiednie decyzje projektowe. Za badania UX odpowiada m.in. UX Researcher i w tym artykule wyjaśnimy, na czym dokładnie polega ta specjalizacja, a także podpowiemy jakich zarobków można się spodziewać.
Sprawdź: UX Designer – zarobki, tendencje i motywacje
UX Researcher – co robi w zespole produktowym?
Rolą UX Researchera jest analiza zachowań użytkowników, którą przeprowadza w oparciu o badania. Do metod najczęściej wykorzystywanych w jego pracy zaliczają się m.in. testy użyteczności, czy też badania ilościowe i jakościowe. Oprócz tego korzysta z metod badań behawioralnych (np. w które miejsca na stronie kilka użytkownik, gdzie podąża kursor, jak wygląda ścieżka nawigacyjna w aplikacji itd.). W oparciu o zebrane dane identyfikuje realne potrzeby przyszłych użytkowników.
Innymi słowy zadania UX Researchera można podzielić na:
- współpracę z projektantami i interesariuszami, która umożliwi zrozumienie potrzeb badawczych;
- definiowanie pytań badawczych, a następnie dobór odpowiednich metod pozyskania danych;
- opracowywanie budżetów i harmonogramów projektów badawczych;
- rekrutacja uczestników do badań;
- przeprowadzanie badań i analiza zebranych danych;
- wyciągnięcie wniosków w kontekście potrzeb projektowych;
- zaprezentowanie wyników reszcie zespołu produktowego: UX/UI Designerowi, Developerom, Project Managerowi i innym zainteresowanym osobom.
Zobacz: WCAG 2.1, czyli zalecenia na temat dostępności stron
Zarobki UX Researchera i kontekst branży
O ile celujemy globalnie, zarobki UX Researchera są naprawdę zadowalające. W USA mediana wynosi ok. 98 tys. dolarów rocznie, przy czym pracując dla gigantów technologicznych, takich jak Meta, Google, czy też Microsoft, może to być nawet 141-170 tys. dolarów rocznie.
Polski rynek to zupełnie inna bajka. Raport „UX i Product Design w Polsce 2021”.
Po pierwsze, nadal duży procent osób pracujących w UX Designie (28%) nie wykorzystuje żadnych narzędzi badawczych. Choć widać zmiany na lepsze, w wielu zespołach jeszcze nadal rola UX Designera łączy się często z różnymi zadaniami. Często to połączenie ról UI, UX designerów oraz badacza UX. Taka konsolidacja specjalizacji może negatywnie wpływać na możliwość zaangażowania się w każdą z tych czynności. Efekt bywa taki, że praca przebiega w pośpiechu, z pominięciem niektórych czynności.
Po drugie, w 2021 roku odnotowano wzrost liczy UX Researcherów do 12%, co pokazuje rosnącą świadomość firm, że rozbudowa zespołów produktowych jest kluczem do stworzenia udanego produktu końcowego.
Po trzecie, projektanci UX dostrzegają swoje braki w temacie analityki i badań, dlatego aż 49% wskazuje na potrzebę rozwinięcia tych kompetencji.
W przypadku wspomnianego raportu autorzy nie wyróżniają zarobków w podziale na specjalizacje w obrębie kategorii. Średnia pensja w 2021 roku wyniosła 8248 zł netto.
Wśród aktualnych ofert na No Fluff Jobs możemy trafić na takie, w których UX Researcherowi oferuje się nawet do 20 tys. zł brutto na umowie o pracę.