Ostatnia aktualizacja 5 kwietnia, 2024
W obliczu szybkiego rozwoju technologii sztucznej inteligencji (AI), rynek pracy przechodzi nieodwracalne zmiany. Badania przeprowadzone przez wiodące instytucje i korporacje, takie jak Microsoft, Google, Cisco, a także C3.ai, wskazują na konieczność adaptacji i przekwalifikowania pracowników na masową skalę. Firmy tworzą konsorcjum i wspólnie odpowiedzą na te zmiany.
Współpraca gigantów technologicznych
Według Światowego Forum Ekonomicznego blisko jedna czwarta globalnych miejsc pracy ulegnie zmianie w ciągu najbliższych pięciu lat, głównie za sprawą AI. Międzynarodowy Fundusz Walutowy idzie nawet dalej, przewidując, że 60% miejsc pracy w zaawansowanych gospodarkach będzie narażonych na wpływ tej technologii. W odpowiedzi na te prognozy, dziewięć wiodących światowych firm technologicznych, w tym Cisco, Accenture, Google, IBM, Intel, Microsoft, i SAP utworzyło konsorcjum mające na celu przeciwdziałanie wpływowi AI na rynek pracy w sektorze ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne).
Jesteśmy dumni, że dołączyliśmy do Konsorcjum Siły Roboczej Wspomaganej przez AI, co pozwoli nam posunąć naprzód nasze działania, aby uczynić szkolenia z umiejętności AI powszechnie dostępnymi. Jesteśmy zaangażowani we współpracę międzysektorową, aby zapewnić, że pracownicy z różnych środowisk mogą skutecznie korzystać z AI i rozwijać potrzebne umiejętności, aby przygotować się na prace skoncentrowane na przyszłości, kwalifikować się do nowych możliwości i prosperować w gospodarce.
Lisa Gevelber, Founder, Grow with Google
Inicjatywa ta ma na celu rekomendowanie możliwości szkolenia i doskonalenia umiejętności, aby pracownicy mogli dostosować się do nowych realiów.
Świat się zmienia, pracownicy też muszą
Zarówno badania, jak i działania przedsiębiorstw pokazują, że przyszłość pracy w dużej mierze zależeć będzie od zdolności pracowników do ciągłego kształcenia i adaptacji do nowych narzędzi oraz metod pracy. Ponad połowa pracowników uważa, że umiejętności wymagane w ich pracy znacząco zmienią się w ciągu najbliższych pięciu lat. W odpowiedzi na te wyzwania, Konsorcjum Siły Roboczej w Sektorze ICT prowadzone przez Cisco ma na celu nie tylko identyfikację wpływu AI na różne role zawodowe, ale również dostarczanie konkretnych wskazówek dotyczących szkolenia dla liderów biznesowych i pracowników.
Na początku Konsorcjum oceni wpływ AI na 56 ról zawodowych w sektorze ICT. Członkowie Konsorcjum zobowiązują się do rozwijania ścieżek kariery, szczególnie w sektorach pracy, które będą coraz bardziej integrować technologię sztucznej inteligencji. Ustalili przyszłościowe cele związane z rozwojem umiejętności i programami szkoleniowymi, mające pozytywnie wpłynąć na ponad 95 milionów osób na całym świecie w ciągu najbliższych 10 lat.
Wśród celów członków Konsorcjum znajdują się między innymi:
- szkolenie 25 milionów osób przez Cisco w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych do 2032 roku,
- przeszkolenie przez IBM 30 milionów osób do 2030 roku, w tym 2 miliony w AI
- umożliwienie przez Intel zdobycia umiejętności AI dla ponad 30 milionów osób do 2030 roku.
- Microsoft planuje przeszkolić i certyfikować 10 milionów osób z niedostatecznie obsługiwanych społeczności w poszukiwanych umiejętnościach cyfrowych do 2025 roku
- SAP ma podnieść kwalifikacje dwóch milionów osób na całym świecie do 2025 roku
- Google ogłosił finansowanie w wysokości 25 milionów euro na wsparcie szkolenia z AI i umiejętności dla ludzi w całej Europie
Technologia nie jest wrogiem pracownika
Pomimo potencjalnych wyzwań, jakie niesie ze sobą integracja AI w miejscu pracy, istnieje również wiele możliwości. AI może przyczynić się do zwiększenia efektywności, tworzenia nowych rodzajów pracy i umożliwienia pracownikom skupienia się na bardziej strategicznych i kreatywnych zadaniach.
Praktycznie wszystkie prace będą w jakiś sposób dotknięte przez AI. […] AI może być zabójcą pracy, ale może też być twórcą pracy. Dziesięć lat temu istniał duży strach, że wiele miejsc pracy zostanie zniszczonych przez cyfryzację, kiedy tak naprawdę wiele miejsc pracy zostało stworzonych przez świat cyfrowy […] Między miejscami pracy stworzonymi przez AI a zniszczonymi, wierzymy, że będzie to zrównoważone.
Denis Machuel, dyrektor generalny Adecco
Kluczem do sukcesu jest jednak zapewnienie, że pracownicy na wszystkich poziomach są odpowiednio przygotowani i wyposażeni w niezbędne umiejętności do pracy w nowym, zautomatyzowanym środowisku. Wymaga to nie tylko inwestycji w szkolenia i rozwój, ale również zmiany w sposobie myślenia o pracy i uczeniu się przez całe życie.
Czytaj dalej:
- Apple rezygnuje z projektu samochodowego. Pracę stracą setki specjalistów
- Sztuczna inteligencja w szpitalach ratuje życie
- Jak działa sztuczna inteligencja
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.