Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Mikroserwisy a monolit – jakie są różnice?

Która architektura systemu lepiej się sprawdza w funkcjonowaniu firmy? Jakie są obecnie trendy? Porównujemy mikroserwisy i architekturę monolityczną.

Architektura monolityczna

Systemy monolityczne często określa się także tradycyjnymi, a do ich obsługi wystarczy jedna aplikacja. Zbudowane są w oparciu o oprogramowanie, w którym wszystkie funkcje zamieszczone są w jednym kodzie.

Architektura monolityczna sprawdza się szczególnie przy mało skomplikowanych projektach, ponieważ charakteryzuje się dużą wydajnością w ramach jednego procesu. Systemy monolityczne posiadają zwykle jedną współdzieloną z resztą działów bazę danych, co umożliwia szybkie wdrażanie zmian. Aktualizacja w jednym miejscu sprawia, że zmiana zachodzi także w innych. Czasami bywa to pożądane, jednak nie zawsze wdrażana zmiana potrzebna jest we wszystkich miejscach.

Wadą systemów monolitycznych jest brak możliwości niezależnej pracy wśród różnych zespołów. Dodatkowo architektura monolityczna narażona jest na dużą awaryjność. Błąd w jednym miejscu może skutkować awarią całości z uwagi na brak rozdzielenia funkcji. Wobec tego rozbudowa systemu staje się bardziej ryzykowna w miarę swojego wzrostu, ponieważ więcej kodu to potencjalnie więcej miejsc, w których może wystąpić błąd.

W przypadku planów rozbudowy systemu, warto wziąć pod uwagę inne rozwiązanie, które się do tego bardziej nadaje – mikroserwisy.

Sprawdź: CodeGym

Mikroserwisy

Mikroserwisy, inaczej systemy rozproszone, charakteryzują się rozdzieleniem funkcji pomiędzy wiele pojedynczych, ale powiązanych ze sobą programów. Nie muszą nawet działać w obrębie tego samego sprzętu, ponieważ mogą komunikować się przez sieć.

Dzięki mikroserwisom możliwe jest rozwijanie złożonych systemów przy jednoczesnym skróceniu czasu pracy. Fakt, że składają się z pojedynczych systemów sprawia, że nie są tak awaryjne jak monolity i łatwiej poddawać je testom, aby wyłapać występujące błędy oraz rozbudowywać o nowe usługi.

W przypadku awarii pojedynczego systemu, łatwo można wymienić jego część bez naruszania reszty struktury.

Praca w oparciu o mikroserwisy przebiega sprawniej, a różne zespoły mogą pracować niezależnie od siebie. Nie wszystkie działy w firmie muszą mieć dostęp do wszystkich elementów, co przekłada się na lepszą orientację w systemie.

Mikroserwisy, podobnie jak monolity, mają też swoje wady. Utrzymanie bezpieczeństwa jest trudniejsze z uwagi na połączenie sieciowe. Każda komunikacja zewnętrzna, nawet przy odpowiednich zabezpieczeniach, zawsze cechuje się potencjalnie większym ryzykiem niż komunikacja wewnętrzna.

Zobacz: Refaktoring

Monolity czy mikroserwisy – co jest lepsze?

Odpowiedź jest uzależniona od charakteru firmy. W przypadku planowanego wzrostu, mikroserwisy przewyższają korzyściami architekturę monolityczną, nawet mimo własnych wad i zagrożeń. Architektura monolityczna sprawdzi się na początku działalności, kiedy firma nie potrzebuje rozbudowanego i szybko skalowanego systemu.

Total
0
Shares
_podobne artykuły