WordPress – co to jest i dlaczego jest tak popularny na świecie?
Ostatnia aktualizacja 27 marca, 2023
Zastanawiasz się, co to jest WordPress? Jeśli chodzi o budowanie stron internetowych, to jest on bez wątpienia najpopularniejszym systemem zarządzania treścią (CMS). W dzisiejszym szybkim cyfrowym świecie posiadanie strony internetowej jest koniecznością dla każdej firmy lub też osoby chcącej zaistnieć w sieci. W niniejszym tekście opisujemy, co to jest WordPress, jakie ma możliwości, zalety i co trzeba wiedzieć, aby zacząć z niego korzystać.
WordPress – co to jest?
WordPress jest najpopularniejszym systemem zarządzania treścią (CMS) dostępnym obecnie. Jest on podstawą około 40 proc. wszystkich stron internetowych. Jeśli jesteś nowy w WordPress, może wydawać się on na początku nieco zniechęcający, ale w rzeczywistości jest dość łatwy w użyciu. Ma łatwy w obsłudze interfejs, który pozwala nawet nietechnicznym użytkownikom tworzyć, jak również zarządzać własnymi stronami internetowymi.
Zobacz: czym jest CMS
WordPress został po raz pierwszy udostępniony w 2003 roku przez Matt’a Mullenwega i Mike’a Little. Początkowo został zaprojektowany jako platforma do blogowania, ale z czasem ewoluował w pełnoprawny CMS. Jest narzędziem open-source, co oczywiście oznacza, że można go swobodnie używać i modyfikować. Ma on również dużą i aktywną społeczność programistów, którzy tworzą wtyczki i motywy rozszerzające jego funkcjonalność.
Korzyści z używania WordPressa
Istnieje kilka korzyści wynikających z używania WordPressa:
- Przede wszystkim jest on darmowy. Nie trzeba płacić za licencję, aby z niego korzystać.
- Jest łatwy w użyciu. Ma łatwy w obsłudze interfejs, który pozwala nawet nietechnicznym użytkownikom tworzyć i zarządzać własnymi stronami internetowymi.
- Jest wysoce konfigurowalny. Można wybierać spośród tysięcy darmowych i płatnych motywów, a także wtyczek, aby dodać nowe cechy i funkcjonalności do swojej strony.
- Przyjazny dla SEO. WordPress został zaprojektowany jako przyjazny dla wyszukiwarek. To oznacza, że strona internetowa ma większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP), jeśli używa się WordPressa.
- WordPress jest przyjazny dla urządzeń mobilnych. Przy coraz większej liczbie osób korzystających z urządzeń mobilnych, aby uzyskać dostęp do Internetu, posiadanie strony internetowej przyjaznej dla urządzeń mobilnych jest niezbędne.
- Motywy WordPress są zaprojektowane tak, aby były responsywne. To oznacza, że automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranu.
- Jest skalowalny. Niezależnie od tego, czy buduje się małą stronę internetową, czy duży sklep e-commerce, WordPress poradzi sobie z tym wszystkim.
WordPress a inne CMS-y
Istnieje kilka innych CMS-ów dostępnych poza WordPressem, takich jak Drupal i Joomla. Podczas gdy te CMS-y mają swoje unikalne cechy i korzyści, WordPress jest najpopularniejszy nie bez powodu. Jest łatwy w użyciu, wysoce konfigurowalny, a także ma dużą i aktywną społeczność deweloperów.
Drupal
Drupal to kolejny popularny CMS, który jest często porównywany do WordPressa. Jest on bardziej skoncentrowany na deweloperach niż WordPress. To oznacza, iż lepiej nadaje się do dużych i złożonych stron internetowych. Drupal nie jest tak łatwy w obsłudze.
Joomla
Joomla to kolejny popularny CMS, który często porównywany jest do WordPressa. Jest ona łatwiejsza w obsłudze niż Drupal, ale nie jest tak konfigurowalna jak WordPress.
WordPress – poznaj i zrozum terminologię
Zanim zaczniesz używać WordPressa, ważne jest, aby zrozumieć terminologię z nim związaną. Oto kilka popularnych terminów, na które natkniesz się podczas korzystania z WordPressa:
- Posty: Są to fragmenty treści, które są wyświetlane w odwrotnej kolejności chronologicznej na Twojej stronie internetowej. Zazwyczaj są one używane do postów na blogu, artykułów informacyjnych, jak również innych rodzajów treści, które są często aktualizowane.
- Strony: Są to statyczne strony, które są używane dla treści, które nie zmieniają się często, takie jak strona „O nas”, strona z danymi kontaktowymi lub strona z polityką prywatności.
- Motywy: Są to wstępnie zaprojektowane szablony, których możesz użyć, aby zmienić wygląd i sposób działania swojej strony. Możesz wybierać spośród tysięcy darmowych i płatnych motywów.
- Wtyczki: Są to kawałki oprogramowania, które można dodać do swojej strony internetowej, aby wyposażyć ją w nowe funkcje i funkcjonalności. Możesz wybierać spośród tysięcy darmowych i płatnych wtyczek.
- Widgety: Są to małe kawałki treści, które można dodać do paska bocznego, stopki lub też innych obszarów witryny. Widgety mogą zawierać takie rzeczy jak ikony mediów społecznościowych, ostatnie posty lub pasek wyszukiwania.
WordPress – bezpieczeństwo
WordPress jest bezpieczną platformą, ale jak każda platforma, ważne jest, aby podjąć kroki w celu utrzymania takiego stanu. Oto kilka wskazówek, jak zabezpieczyć swoją witrynę WordPress:
- Aktualizuj WordPressa oraz wszystkie wtyczki i motywy: Aktualizacje często zawierają poprawki bezpieczeństwa, dlatego ważne jest, aby Twoja strona była aktualna.
- Używaj silnych haseł: Użyj kombinacji liter, cyfr, a także symboli dla swoich haseł.
- Ograniczaj próby logowania: Użyj wtyczki, która ogranicza liczbę prób logowania, aby zapobiec atakom brute force.
- Używaj SSL: Używaj SSL do szyfrowania komunikacji między twoją stroną a odwiedzającymi.
- Użyj wtyczki bezpieczeństwa: Użyj wtyczki bezpieczeństwa, która może pomóc w ochronie Twojej witryny przed atakami.
Sprawdź: raport z października 2022 – Cyberbezpieczeństwo
SEO w WordPressie
WordPress został zaprojektowany tak, aby był przyjazny dla SEO. To oznacza, że może pomóc Twojej witrynie w uzyskaniu wyższej pozycji na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Oto kilka wskazówek dotyczących optymalizacji witryny WordPress pod kątem SEO:
- Użyj motywu przyjaznego dla SEO: Wybierz motyw, który został zaprojektowany tak, aby był przyjazny dla SEO.
- Użyj wtyczki SEO: Użyj wtyczki SEO, która pomoże Ci zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek.
- Używaj opisowych adresów URL: Używaj opisowych adresów URL, które zawierają Twoje słowa kluczowe.
- Używaj znaczników nagłówka: Używaj tagów nagłówkowych (H1, H2, H3), aby uporządkować swoją treść.
- Używaj tagów alt: Używaj znaczników alt dla obrazów, aby opisać, czego dotyczy dany obraz.