Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
opinie o pracodawcach

Zdobądź rzetelną opinię o pracodawcy. Poznaj wskazówki

Ostatnia aktualizacja 23 kwietnia, 2024

Zmiana pracy zawsze wiąże się z odczuwaniem niepewności w związku z nowym środowiskiem. Jaka panuje tam atmosfera? Czy szef nie dopuszcza się mobbingu? Czy współpraca z innymi nie jest uciążliwa, a procesy są dobrze zaplanowane i wdrożone? Rozpoczynając karierę w nowym miejscu, zwykle szukamy informacji na ten temat w internecie. Oczywiście, najczęściej lądujemy w serwisach gromadzących komentarze na temat firm i nie szukamy już dalej. Warto jednak pamiętać, że opinie o pracodawcach będą się różnić niezależnie od tego, czy pracodawca stosuje nadużycia, czy też postępuje zgodnie z poszanowaniem zasad społecznych i prawa pracy. W tym tekście podpowiadamy, jak wyszukać rzetelne opinie i na co uważać podczas researchu.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Jak selekcjonować opinie o pracodawcach – sprawdzone metody

Podczas przeglądania opinii o firmach, niezbędne jest umiejętne selekcjonowanie informacji. Nie wszystkie opinie są rzetelne. Wiele z nich może wynikać z chęci zaszkodzenia danej firmie, ale tez mogą to być przesadnie pozytywne komentarze. Takie zazwyczaj pisane są na zlecenie lub przez oddelegowanych do tego pracowników. Miej na uwadze kilka kwestii:

  • Zwróć uwagę, czy komentarze pochodzą od osób z pełnymi profilami. Anonimowe źródła częściej mogą kierować się subiektywnymi motywami.
  • Sprawdź, kiedy autor komentarza współpracował z firmą. Opinie sprzed kilku lat mogą być już nieaktualne.
  • Wiarygodne komentarze często zawierają konkretne przykłady lub sytuacje, które pomogą ci lepiej zrozumieć kontekst.
  • Jeśli czytasz opinie o pracodawcach w serwisach gromadzących tego typu treści, weź pod uwagę, że nigdy nie masz pewności, kto je pisał.

Opinia autentyczna czy sponsorowana? Jest sposób, aby to ocenić

Aby zweryfikować wiarygodność recenzji, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Po pierwsze, opinie ekstremalne, zarówno bardzo pozytywne, jak i negatywne, mogą wymagać dodatkowej analizy, gdyż często są one napisane z emocjami, które mogą zaciemniać obiektywny obraz sytuacji.

Warto również sprawdzać daty dodania opinii; recenzje złożone w krótkim okresie czasu mogą wskazywać na zorganizowaną kampanię.

Dodatkowo zwróć uwagę na spójność między różnymi opiniami na temat konkretnych aspektów pracy. Sprawdź, czy zgadzają się opisy warunków pracy, kultury firmy, czy zarządzania. Jeśli tak jest, może to sugerować ich większą wiarygodność.

Autentyczne recenzje często zawierają konkretne, szczegółowe informacje, które pomagają zbudować pełniejszy obraz doświadczeń pracowników.

Ostrożnie z serwisami z opiniami o pracodawcach

Portale opierające swoją działalność na opiniowaniu pracodawców nie mają najczęściej kontroli nad tym, kto dokładnie zamieszcza swój komentarz. Mechanizm opiniowania polega na ogół na deklaracji użytkownika na temat jego roli w danej firmie. Nie oznacza to jednak, że powinieneś lub powinnaś całkowicie odrzucać przydatność takich serwisów. Opinie o pracodawcach czytaj jednak z zachowaniem ostrożności w kilku aspektach.

Po pierwsze, ludzie częściej dzielą się negatywnymi doświadczeniami. Rzadziej mówią o pozytywnych aspektach pracy w myśl zasady “jeśli jest dobrze, to nie ma o czym mówić”.

Po drugie, niektóre serwisy mogą nie weryfikować opinii. Brak takiej kontroli otwiera drzwi dla manipulacji, zarówno ze strony konkurencji, byłych pracowników, ale też samych pracodawców.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:

Opinie o pracodawcach z rzetelnych źródeł informacji

No dobrze, skoro przestrzegamy przed bezkrytycznym czytaniem opinii w serwisach z ocenami pracodawców, to skąd brać informacje? Najlepiej szukać jak najbliżej źródła. Jeśli myślimy o pracy w firmie, w której mamy już jakichś znajomych, to mamy szczęście, ponieważ to najłatwiejszy sposób zdobycia informacji z pierwszej ręki. Może się jednak zdarzyć, że nie mamy kogo zapytać o warunki pracy w danym miejscu, więc z pomocą przychodzi LinkedIn.

Chociaż LinkedIn jest portalem społecznościowym, to jednak można założyć, że rzetelność informacji tam publikowanych będzie nieporównywalnie większa niż w innych social mediach. Wynika to z faktu, że LinkedIn to portal umiejscowiony w kontekście rynku pracy, kontaktów biznesowych i networkingu. Jednak nie będziemy skupiać się na laurkach pisanych przez aktualnych pracowników lub partnerów biznesowych. Polecamy zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Liczba pracowników

Warto wejść na profil firmy i zerknąć na wykres wzrostu liczby pracowników. Nie istnieją arbitralne liczby mówiące o tym, kiedy jest dobrze, a kiedy nie, ale jeśli liczba pracowników sukcesywnie wzrasta lub jest stabilna od dłuższego czasu, to dobry znak mówiący o tym, że organizacja się rozwija lub pracownicy cenią sobie ją jako swoje stałe miejsce pracy.

Średni okres zatrudnienia

Podobnie jest ze średnim okresem zatrudnienia. Jeśli widzimy, że pracownicy w firmie średnio pracują ponad 2 lata, oznacza to, że jest to miejsce warte rozpatrzenia.

Historia zatrudnienia pracowników

Warto również prześledzić profile pracowników danej firmy. Dobrą metodą jest przejrzenie stanowisk, które są dla nas interesujące. Umożliwia to weryfikację okresu zatrudnienia i możliwą ścieżkę awansów. Dowiemy się, w jakim czasie dana osoba awansowała na wyższą pozycję i z jakim zakresem obowiązków się to wiązało. W niektórych przypadkach możemy przeczytać także rekomendacje innych współpracowników, które mogą dać obraz atmosfery w danym miejscu.

Bezpośredni kontakt

Na LinkedInie networking to norma. Warto odezwać się do osoby, która pracuje w dziale, do którego chcemy aplikować i poprosić o rozmowę, wyjaśniając, że myślimy o rozpoczęciu pracy w tej firmie.

Poza LinkedInem możemy również brać udział w targach pracy, na których mamy możliwość porozmawiania z przedstawicielami firm. Ponadto bloki networkingowe są także częścią eventów branżowych. To także szansa, aby poznać osoby, które mogą nam przybliżyć atmosferę pracy w danej organizacji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

    Czytaj także:

    Dane LinkedIn: 91% pracujących chce znać widełki płacowe w ogłoszeniach o pracę

    7 na 10 osób z Gen Z zrezygnuje z rekrutacji. Poznaj powód

    Total
    0
    Shares
    _podobne artykuły