Metoda 5 Why. Jak dotrzeć do sedna problemu?
Ostatnia aktualizacja 11 kwietnia, 2024
Jak radzić sobie z problematycznymi sytuacjami? Warto poznać zasadę działania metody 5 Why. Poprzez proste zadawanie pytania „Dlaczego?”, zespoły mogą docierać do źródła problemów i opracowywać trwałe rozwiązania. Przekłada się to wówczas na zwiększenie stabilności i niezawodności systemów informatycznych.
Czym jest metoda 5 Why?
Metoda 5 Why to skuteczna technika analizy przyczynowej, której celem jest zidentyfikowanie podstawowej przyczyny problemu poprzez wielokrotne zadawanie pytania „Dlaczego?”.
Została opracowana przez Sakichiego Toyodę w ramach procesów produkcyjnych Toyota Production System. W późniejszym czasie znalazła szerokie zastosowanie w różnych branżach, w tym w IT.
Metod 5 Why – jak ją przeprowadzić?
- Zdefiniowanie problemu – pierwszym krokiem jest precyzyjne zdefiniowanie problemu. W kontekście IT może to dotyczyć np. awarii systemu czy błędów w oprogramowaniu.
- Zadawanie pytań „Dlaczego?” – następnie zespół pyta, dlaczego problem występuje, identyfikując pierwszorzędową przyczynę. Proces kontynuowany jest przez zadawanie kolejnych pytań „Dlaczego?” na każdą odpowiedź, aż do osiągnięcia podstawowej przyczyny problemu.
- Identyfikacja podstawowej przyczyny – celem jest dotarcie do rdzenia problemu – podstawowej przyczyny, która pozwoli na wypracowanie trwałego rozwiązania.
- Planowanie działań naprawczych – po zidentyfikowaniu podstawowej przyczyny, zespół opracowuje plan działań naprawczych, które mają na celu zaradzenie problemowi.
- Implementacja i monitorowanie – ostatnim krokiem jest wdrożenie zaplanowanych działań oraz monitorowanie, aby upewnić się, że problem został rozwiązany.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:
Jak zastosować metodę 5 Why w IT?
Przypadek 1: Awaria systemu
Problem: System przestaje działać.
- Dlaczego? – System zawiesił się z powodu przeciążenia.
- Dlaczego? – Do przeciążenia doszło w wyniku nieoczekiwanego wzrostu ruchu.
- Dlaczego? – Ruch wzrósł z powodu promocji marketingowej.
- Dlaczego? – Promocja nie została właściwie skoordynowana z działem IT.
- Dlaczego? – Zabrakło efektywnej komunikacji między działami.
Rozwiązanie: Wprowadzenie procedur komunikacji między działami w przypadku planowanych akcji marketingowych.
Przypadek 2: Błędy w oprogramowaniu
Problem: Użytkownicy zgłaszają błędy w nowej wersji oprogramowania.
- Dlaczego? – Błędy wynikają z nowo dodanej funkcji.
- Dlaczego? – Nowa funkcja nie została odpowiednio przetestowana.
- Dlaczego? – Braki w testach wyniknęły z ograniczeń czasowych.
- Dlaczego? – Plan projektu nie uwzględniał dodatkowego czasu na testy.
- Dlaczego? – Planowanie projektu nie uwzględniało ryzyka związanego z nowymi funkcjami.
Rozwiązanie: Wprowadzenie większej elastyczności w planowaniu projektów, w którym uwzględni się czas na testowanie nowych funkcji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.
Czytaj także: