Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
project-manager-czym-sie-zajmuje

Czym zajmuje się project manager?

W każdej niemal firmie są osoby, które piastują stanowisko określane jako project manager. Nie każdy jednak wie, czym się one zajmują i co trzeba wiedzieć, aby zostać na nim zatrudnionym.

Zobacz: Architekt IT – czym się zajmuje i ile zarabia?

Kim jest project manager i czym się zajmuje?

Project manager, to po polsku kierownik projektu. Osoba na tym stanowisku ma za zadanie zarządzać projektami od samego ich początku, aż do wykonania zadań z nim związanych.

Specjalista na tym stanowisku musi być jak dyrygent w orkiestrze. Musi znać wszelkie procesy prowadzące do wykonania zadań związanych z projektem i dodatkowo umieć dobrać lub zarządzać ludźmi za nie odpowiedzialnymi. Oprócz tego część działań czasem musi zostać zlecona innym firmom lub ludziom. Dlatego ktoś musi zajmować się koordynacją ich działań, w celu ich szybkiego wykonania w wyznaczonym czasie. Tym także zajmuje się project manager. Ma on także pieczę nad logistyką i innymi elementami związanymi z projektem, w tym także tworzeniem dokumentacji poszczególnych działań i raportami do szefostwa.

W związku z zakresem pracy i częstymi kontaktami z ludźmi musi mieć wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne, dodatkowo także analityczne i potrafić działać pod presją.

Krótko mówiąc, takie stanowiska spotyka się zarówno w przypadku firm zajmujących się sektorem B2C jak i B2B.

Jak project manager współpracuje z zespołem?

Zazwyczaj osoby na tym stanowisku mają zespół ludzi, którzy zajmują się poszczególnymi etapami rozwoju projektu. Kierownik deleguje im zadania i ustala ich priorytety. Pilnuje przestrzegania harmonogramu i interweniuje, gdy jest on zagrożony.

Udziela wsparcia zespołowi i poszczególnym jego członkom swoją wiedzą i kontaktami, dzięki czemu mogą oni wykonać swoje zadania. Jest łącznikiem pomiędzy zespołem a managerami wyższego szczebla.

Sprawdź: Analityk Big Data – czym się zajmuje i ile zarabia?

Jak wygląda współpraca kierownika projektu z managerami wyższego szczebla?

Project manager raportuje działania swoje i zespołu managerom wyższego szczebla. Zazwyczaj wyznacza się kamienie milowe projektu. Ich zakończenie pozwala zorientować się, czy harmonogram prac nie jest zagrożony i czy wszystko zmierza ku pozytywnemu końcowi.

Odpowiada on także za wszelkie kwestie związane z ubieganiem się o odpowiednie finansowanie projektu. Także o ewentualne wsparcie, gdy projekt może być zagrożony z różnych przyczyn.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Total
1
Shares
_podobne artykuły