Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Business analyst – dlaczego warto nim zostać?

Ostatnia aktualizacja 5 października, 2023

Rozwój firm IT byłby niemożliwy bez istotnej specjalizacji, której istnienie stanowi podstawę planowania działań w oparciu o identyfikowanie potrzeb firmy. Business Analyst to osoba, która zajmuje się analizą bieżącego stanu firmy na tle sytuacji rynkowej. Następnie przetwarza i interpretuje dane, które umożliwią podjęcie jak najlepszych decyzji dla przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega ta praca i ile można zarobić?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: JavaScript – zarobki

Business Analysis – obszary analizy

Business Analyst może funkcjonować w kilku obszarach, skupiając się na konkretnej perspektywie analitycznej. Według Kathleen B. Haas, ekspertki w dziedzinie analityki biznesowej i dyrektorki w zarządzie IIBA (International Institute of Business Analysis), można wyszczególnić cztery główne kategorie.

Koncentracja na procesach 

Business Analyst wykorzystuje Big Data do analizowania wpływu operacji biznesowych na zdolność firmy do generowania wartości biznesowej. W oparciu o te analizy podejmowane są decyzje o inwestycjach w sprzęt, szkolenie pracowników, cięciach kosztów czy też zmianach w produkcji. W tym przypadku analityk może zidentyfikować obszary, które wymagają optymalizacji, szczególnie:

  • Procesy produkcyjne
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi
  • Logistykę i dystrybucję

Projekty

Analityk biznesowy, który przejmuje obszar projektów, dokładnie analizuje wszystkie działania. Bierze pod uwagę te, które nie tylko mają miejsce obecnie, ale też te, które wykonywane były w przeszłości. W oparciu o wyniki tej analizy, może lepiej zaplanować strategię na przyszłość, ponieważ weźmie pod uwagę kwestie, które mogły zostać przeoczone wcześniej.

Analiza obejmuje:

  • Ocenę ryzyka
  • Alokację zasobów
  • Harmonogramy i budżety

Analiza konkurencji

Opracowanie strategii firmy zależy m.in. od analizy konkurencji. Pod uwagę bierze się szerokie spektrum działań, szczególnie w zakresie marketingu. Istotne są wnioski na temat wyborów konsumenckich, sposobów interakcji z produktami firmowymi, ale też komunikacja.

Analityk biznesowy bierze pod uwagę:

  • Ceny i oferty konkurencyjne
  • Strategie marketingowe konkurencji
  • Opinie klientów o produktach konkurencyjnych

Przedsiębiorstwo w centrum uwagi

Analizowanie szans na innowacyjny rozwój, a także kalkulacja działań pod kątem aktualnych możliwości i problemów to tylko niektóre sprawy, jakimi zajmie się analityk biznesowy skupiony na rozwoju przedsiębiorstwa. Oczywiście założeniem każdego z powyższych ukierunkowanych działań jest rozbudowa architektury biznesowej. Różnica tkwi jedynie w obraniu ścieżki dotarcia do poszczególnych celów.

Analityk rozpatruje różne aspekty działalności firmy, czyli:

  • Innowacyjność produktów i usług
  • Efektywność operacyjna
  • Zadowolenie klientów

Zobacz: Tester manualny – zarobki

Umiejętności analityka biznesowego

Analityk biznesowy w IT to wbrew pozorom dość interdyscyplinarna rola. Oczywiście, główna część obowiązków dotyczy pracy z danymi bezpośrednio, jednak oprócz tego jest jeszcze część biznesowa. Jakie więc umiejętności powinien mieć Business Analyst?

Analityk w IT powinien przede wszystkim wykazywać się umiejętnością modelowania procesów, co bezpośrednio wynika ze zrozumienia relacji w bazach danych oraz technologiach. Wszelkie decyzje powinien podejmować w oparciu o analizę wymagań klientów, przedsiębiorstwa, a to wszystko w oparciu o koszta i potencjalne korzyści. Ponadto Business Analyst musi posiadać znajomość struktury biznesowej, co bezpośrednio wykorzysta wraz z umiejętnościami organizacji. Myślenie analityczne, z którego wynika m.in. optymalizacja rozwiązań to podstawowy tryb funkcjonowania analityka w firmie. Oprócz tego niezbędne są także umiejętności miękkie związane z komunikacją z innymi. Analityk na bieżąco przeprowadza konsultacje, bierze udział w spotkaniach, czy mediacjach, więc wysoko rozwinięte kompetencje interpersonalne są warunkiem efektywnej współpracy.

Business Analyst – zarobki

Według najnowszych wewnętrznych danych No Fluff Jobs (2023), specjaliści z kategorii Business Analyst mogli liczyć na widełki 16,8-22 tys. zł netto (+VAT) na B2B oraz 11,1-17 tys. zł brutto na UoP.

Dla porównania, z raportu No Fluff Jobs o rynku pracy IT w Polsce w 2021 roku wynikało, że obecność ofert z kategorii Business Analysis wzrosła w tamtym czasie o 159%. Analityka w IT to jeden z prężnie rozwijających się kierunków działań. Jak przedstawiają się wobec tego zarobki?

Pracując w oparciu o umowę B2B, specjalista mógł liczyć na widełki rzędu 13,4-18,4 tys. zł netto (+VAT). Przy umowie o pracę zakres wynagrodzeń mieścił się w widełkach o wysokości 9-14 tys. zł brutto.

Total
0
Shares
_podobne artykuły