Generacja Z na rynku pracy – czego oczekują i kim są?
Ostatnia aktualizacja 3 marca, 2022
Generacja Z, często określana jako Zoomerzy, to osoby urodzone po 1995 roku. Jest to pierwsze pokolenie wychowane w całkowicie cyfrowym świecie, co wiąże się z konkretnym stylem działania oraz preferencjami zawodowymi. Czego oczekują Zoomerzy w miejscu pracy?
Generacja Z preferuje firmy oparte o technologię
Zoomerzy to cyfrowi tubylcy, którzy doskonale poruszają się po świecie technologii i szybko adaptują do pojawiających się nowości. Szczególnie atrakcyjne będą dla nich firmy z rozwiniętym zapleczem oprogramowania ułatwiającego organizowanie pracy i komunikację poprzez różne urządzenia. Generacja Z dąży w pracy do automatyzacji działań, przez co mogą stanowić cennych członków zespołów, w których pracuje się nad optymalizacją procesów.
Z uwagi na swoje preferencje, świetnie odnajdą się w branży IT oraz na stanowiskach związanych z tworzeniem gier, grafik i innych produktów cyfrowych.
Sprawdź: 4-dniowy tydzień pracy
Indywidualizm
Generacja Z dobrze odnajduje się w pracy, w której ma dużo miejsca na tworzenie indywidualnych projektów. Nie oznacza to jednak, że praca zespołowa idzie jej gorzej. Ta cecha jedynie sprawia, że częściej szuka niezależnych opcji zarobkowych lub środowisk, w których panuje nieformalna kultura.
Jednocześnie, dzięki indywidualizmowi, Zoomerzy dobrze funkcjonują na stanowiskach, które wymagają wielozadaniowości. Skrojone do ich szerokich kompetencji zadania mogą obejmować kilka różnych obszarów działań firmy. Cenny będzie następujący zbiór cech:
- znajomość technologii,
- kreatywność,
- gotowość do zarządzania,
- umiejętności analityczne.
Generacja Z a natychmiastowy dostęp do informacji
Zoomerzy żyją informacjami i są przyzwyczajeni do ciągłego ich przetwarzania, zatem z tego może wynikać preferencja urządzeń mobilnych w pracy i przyzwyczajenie do korzystania z aplikacji społecznościowych. W wątku o informacji warto także wspomnieć o dużej wadze informacji zwrotnej. Generacja Z oczekuje jasnego przepływu komunikacji pomiędzy zatrudnionym a pracodawcą oraz otwartości w kontaktach.
Zobacz: Iteracja
Rozwój
Przedstawiciele pokolenia Z mierzą atrakcyjność firmy nie tylko wysokością zarobków. Równie ważne są dla nich możliwości rozwoju oferowane przez organizacje, czyli wszelkie kursy specjalistyczne, nauka języków obcych i uczestnictwo w konferencjach branżowych. Konkurencyjne firmy powinny zapewnić budżet na doszkalanie pracowników, aby jak najpełniej skorzystać z potencjału Zoomerów.