Microsoft Azure – licencje solą w oku konkurentów
Ostatnia aktualizacja 12 kwietnia, 2022
Microsoft reaguje na skargi konkurencji, która twierdzi, że za licencje na Windows i Office w ich chmurach klienci płacą więcej niż w Microsoft Azure. Obawiając się przepisów antymonopolowych, Microsoft wprowadzi odpowiednie zmiany w licencjonowaniu produktów.
Zobacz – Microsoft udostępnia Windows 10 na procesory iMX8
Kontrole antymonopolowe batem na gigantów oprogramowania
Producenci oprogramowania od lat skarżą się wzajemnie na nieuczciwą konkurencję. Zazwyczaj skarży się ona na ich działania do organów antymonopolowych. Chodzi zazwyczaj o preferowanie własnych rozwiązań ponad systemy i aplikacje konkurencji.
Konkurencyjne rozwiązania zazwyczaj sprawiają problemy przy instalacji, implementacji i użytkowaniu. Systemy i aplikacja działają wolniej. Procedury instalacyjne są wydłużone i wymagają większej ilości zabiegów, a mimo tego nie zawsze wszystko działa, jak należy.
Okazuje się jednak, że Microsoft nadal sprawia konkurencji problemy.
Microsoft Azure vs konkurencja
Microsoft reaguje na informacje konkurencji i wprowadzi odpowiednie zmiany w licencjonowaniu produktów. Wszystko to po skargach, które składali do urzędów zajmujących się praktykami monopolistycznymi Amazon Web Services i Google Cloud Platform. Wcześniej na te praktyki skarżyła się firma OVH.
Chodzi o licencje na oprogramowanie Windows i Office. Przez to uruchomienie tych programów w konkurencyjnych chmurach jest utrudnione. Potwierdził to w swoim wewnętrznym dochodzeniu Bloomberg. Licencje Microsoftu sprawiały, że uruchomienie tych usług lub odnowienie ich wiąże się z większymi wydatkami, niż miałoby to miejsce w przypadku chmury Microsoft Azure.
Podano przykład klienta z listy Fortune 10. Chciał on przenieść się do Google Cloud, ale porzucił ten pomysł. Okazało się, że same koszty licencji na system Windows będą go kosztowały o 50 mln dolarów więcej.
Microsoft twierdzi, że niższe koszty implementacji Windows i Office w chmurze Azure są związane z rabatami, jakie oferuje klientom. Sugeruje też, że konkurencja może także zaoferować zniżki swoim klientom, aby zrównać się z ofertą Microsoftu.
Microsoft mimo tego potwierdził, że zamierza przemyśleć zasady licencjonowania swoich produktów konkurencji. Ma zaoferować odpowiednie zmiany, aby wszystkie strony były zadowolone.