Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Kobieta stoi przy interaktywnej tablicy, na której wyświetlany jest księżyc.

RWD i interaktywność – czy te pojęcia ulegną unifikacji?

Responsive Web Design, czyli projektowanie z myślą o dostosowaniu wyglądu witryny do dowolnego rozmiaru ekranu, to już powszechny standard podczas tworzenia stron internetowych. Czy znaczenie pojęcia RWD może zacząć się zmieniać?

Ostatnia aktualizacja 18 maja, 2022

RWD, czyli wszelkie działania projektowe i wdrożeniowe w witrynie, aby elastycznie dopasowywała się do wyświetlania na każdej wielkości ekranu, to wobec aktualnych statystyk konieczność.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2022. Dodaliśmy fragment o tym, jak przygotować projekt RWD dla programisty.

Już 90.9% użytkowników na świecie łączy się z Internetem za pomocą urządzeń mobilnych, a 83.96% populacji światowej posiada smartfony. Obecnie coraz więcej aplikacji i usług internetowych bazuje na wysokim poziomie personalizacji i interaktywności, które również odpowiadają za zapewnianie użytkownikowi jak najlepszych doświadczeń np. poprzez dopasowanie do preferencji.

Upowszechniająca się sieć 5G, obiecując prędkości 1000 razy szybsze niż 4G, tworzy nowy potencjał w wykorzystywaniu wielu interaktywnych rozwiązań na stronach internetowych i możliwe, że zmieni standardy optymalizowania zamieszczanych materiałów oraz funkcji.

Sprawdź: Umiejętności miękkie testera oprogramowania. Co jest wymagane?

Fuzja RWD i interaktywności

Czy w nadchodzących latach responsywność stron będzie oznaczała coś więcej niż tylko elastyczne dostosowanie wyświetlania zawartości? Odpowiedź na pytanie o możliwość zatarcia granic pojęciowych tkwi w podstawowym znaczeniu słowa „responsywny”, czyli reagujący na działanie. Dzisiaj responsywny jest głównie design, a każdą inną funkcję, wykorzystującą algorytmy do interakcji z użytkownikiem, określamy przymiotnikiem „interaktywna”.

Wobec coraz popularniejszych dodatków bazujących na sztucznej inteligencji można zacząć podkreślać fakt, że stanowią już one element responsywnego projektowania witryn. Większość z nich w coraz większym stopniu polega na reagowaniu na działania użytkownika i zwracaniu pożądanej przez niego odpowiedzi.

RWD to już nie tylko „mobile first”, ale przede wszystkim „user experience first”

Poniższe przykłady dotyczą w większości już dobrze znanych funkcji na stronach internetowych. W dalszym czasie będziemy obserwować ulepszanie ich działania, a także większą dbałość o spełnianie indywidualnych potrzeb danego użytkownika.

Dostępność witryn dla osób z niepełnosprawnościami

Choć istnieją standardy jasno określające warunki dostępności witryny (np. WCAG 3.0), to jednak nie wszystkie miejsca, szczególnie w polskim Internecie, są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na szczęście sytuacja zaczyna się zmieniać i dobrym trendem stanie się uwzględnianie dostępności rozwiązań nie tylko na poziomie designu strony, ale też w aspekcie interaktywności różnych funkcji, aby cała witryna była w pełni responsywna dla każdego użytkownika.

Wyszukiwanie głosowe

Według raportu Google, 27% populacji globalnej wykorzystuje wyszukiwanie głosowe w urządzeniach mobilnych), więc naturalnym kierunkiem powinno być upowszechnienie możliwości takiego wyszukiwania w niektórych rozbudowanych witrynach. Taka funkcja dobrze sprawdziłaby się na stronach urzędów albo klinik.

Chatboty

Chatboty dostępne są już powszechnie na stronach wielu firm i miejsc usługowych. Nie wszystkie jednak działają na tyle precyzyjnie, aby faktycznie trafnie pomóc. Dodatkowo elementem do poprawy może być trudność przejścia z poziomu automatycznych odpowiedzi do faktycznej rozmowy z konsultantem, o ile taka jest opcja dostępna, lecz dobrze ukryta.

Dostosowanie zawartości stron do lokalizacji użytkownika

Niektóre firmy, szczególnie witryny e-commerce, dostosowują zawartość wyświetlanych treści na stronach do lokalizacji użytkownika, który je przegląda. Ta praktyka z pewnością będzie się upowszechniać, biorąc pod uwagę także kontekst pochodzący z plików cookies. Wydaje się to być naturalnym kierunkiem rozwoju personalizacji w Internecie. Sklepy internetowe mogłyby działać podobnie do reklam kontekstowych.

VR i AR

Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) to dwa tematy, które co jakiś czas pojawiały się znienacka w formie różnych aplikacji, szczególnie gier. Ostatnio znów zyskują na popularności, szczególnie w kontekście wykorzystania AR w zakupach. Firmy i marki będą jeszcze bardziej zaciekle walczyć o uwagę – będącą dzisiaj najcenniejszą walutą. Jest to jednak wymiana bardzo satysfakcjonująca dla obu stron, ponieważ użytkownik dostaje w zamian coraz lepsze doświadczenia, skrojone pod jego indywidualne potrzeby i przedstawione w atrakcyjny sposób.

Zobacz: Darmowa muzyka do filmów i gier? Wyjaśniamy gdzie szukać

RWD a doświadczenia użytkownika

Bardzo możliwe, że drażnię niektórych designerów, próbując „ukraść” pojęcie RWD, czyli responsive web design i ulepić je od nowa. Interakcje użytkownika z witryną (ale też aplikacją) stają się tutaj elementem kluczowym. To zresztą wciąż pozostaje w obrębie dobrego projektu. Nadal chodzi o to, aby w rosnącym rynku mobilnym można było intuicyjnie korzystać z różnych interaktywnych funkcji bez względu na rozmiar ekranu.

Jak przygotować projekt RWD dla kodera?

Współpraca designerów i web developerów powinna być skoordynowana, a obydwie strony powinny zadbać o wzajemne ułatwianie sobie zadań. W jaki sposób? To zależy od metody oraz programu, w którym powstał projekt. Dobra komunikacja oraz konsekwentne stosowanie przyjętych zasad pozwoli przyspieszyć pracę nad projektem i uniknąć nieporozumień.

Adobe Photoshop i Adobe XD

Choć coraz rzadziej wykorzystuje się Photoshopa do projektowania witryn, wciąż jednak można spotkać się z taką praktyką. W jaki sposób wtedy ułatwić pracę web developerowi? Każda podstrona powinna znajdować się w osobnym pliku PSD, a wszystkie warstwy powinny być uporządkowane i odpowiednio podpisane. Warto też ograniczyć ich liczbę do niezbędnego minimum np. poprzez połączenie ich tam, gdzie to możliwe.

W przypadku projektu stworzonego w Adobe XD należy udostępnić link z funkcją Handoff Design Specs, dzięki któremu programista może sprawdzić konkretne ustawienia do zakodowania oraz elementy graficzne.

Total
0
Shares
_podobne artykuły