Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Benefity pracownicze w 2022 roku

Aromatyczna kawa, owocowe czwartki czy nawet terminowe wynagrodzenie wpisywane jako benefity pracownicze zyskały już status memów niemalże na równi z dziwnymi pytaniami rekrutacyjnymi. Lista grzeszków pracodawców może być długa, jednak zamiast wytykać oczywiste absurdy, dajmy wybrzmieć sensownym inicjatywom. A jest o czym mówić. Jakie warte uwagi trendy w temacie benefitów dało się zaobserwować w zeszłym roku? Jak korzyści pozapłacowe mogą wyglądać w przyszłości? Poniżej skrót z najpopularniejszych benefitów, na które można trafić w branży IT.

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2022. Dodano dodatkową treść.

Sprawdź: Praca zdalna w domu – jak zwiększyć swoją efektywność?

Benefity pracownicze: dobrostan i zdrowie

W ostatnim czasie dbanie o wellbeing pracowników słusznie zyskuje na popularności. Pandemia i konieczność pracy zdalnej miały dwojaki wpływ na pracowników. Z jednej strony pojawiały się problemy z oddzieleniem życia od pracy, a z drugiej niektórzy wskazywali na odzyskany czas, który zwykle tracili podczas dojazdów do biura. Mimo wszystko ogólny spadek motywacji i niepewność jutra odbijały się na efektywności.

Firmy, dostrzegając potrzebę, wdrażały programy mające na celu zadbanie o dobrostan pracowników. Coraz częściej mówiło się o zdrowiu psychicznym oraz ograniczaniu nadgodzin. Wsparcie psychologiczne dołączyło do jednego z popularniejszych benefitów – prywatnej opieki zdrowotnej. Według raportu No Fluff Jobs o rynku pracy IT w 2021 roku prywatna opieka zdrowotna zajęła pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych korzyści pozapłacowych, występując w ponad 80% ofert pracy.

Rozwój osobisty

Organizowanie szkoleń stanowi korzyść zarówno dla pracowników, jak i firm. Budżet szkoleniowy to jedna z cenniejszych korzyści pozapłacowych, która pozwala najlepiej wykorzystać potencjał pracownika, dając mu jednocześnie możliwość rozwoju osobistego.

W 2021 roku budżet szkoleniowy jako benefit występował w niemal 50% ofert pracy. Zaskoczeniem jest niski procent obecności nauki języka angielskiego – umieszczono ją tylko w 2-3% ofert. Jednakże można przypuszczać, że zarówno popularność szkoleń, jak i lekcji języka angielskiego w najbliższym czasie wzrośnie. Coraz więcej firm pracuje w międzynarodowych zespołach oraz łączy się z większymi podmiotami. Wzrośnie więc znaczenie zadbania o rozwój obecnych pracowników.

Zobacz: 4-dniowy tydzień pracy jako wabik na specjalistów IT

Tryb pracy i elastyczność

Obecnie trudno już traktować pracę zdalną jako benefit. W okolicznościach pandemii wiele firm przeszło na całkowite funkcjonowanie zdalne, chcąc inwestować zaoszczędzone pieniądze w rozwój zespołów i optymalizację procesów.

Wraz z upowszechnieniem pracy zdalnej coraz częściej pojawiają się wzmianki o elastycznych godzinach pracy, które są szczególnie popularnym benefitem w branży IT. Zagraniczne firmy technologiczne testują nawet 4-dniowy tydzień pracy. Hays podaje, że wprowadzenie miesięcznego testu takiego trybu pracy w Microsofcie w 2019 roku pokazało, że przychód generowany przez pracownika wzrósł o 40%, zaś 92% zatrudnionych pozytywnie oceniło tę zmianę.

W nadchodzących latach będziemy obserwować coraz częstszy zwrot w kierunku elastycznych form organizacji pracy, a także optymalizacji czasu na korzyść zatrudnionych osób. Firmy obdarzają pracowników coraz większym zaufaniem, a ono procentuje wzrostem zaangażowania w pełnione obowiązki.

Pieniądze to nie wszystko, aleeeeee

Pieniądze to nie wszystko, ale odpowiednie zarobki powinny odzwierciedlać nie tylko jakość wykonywanej pracy i zaangażowanie pracownika. Obecnie, przy galopującej inflacji i ogromnych podwyżkach cen gazu, paliw, prądu, jedzenia i usług, pracownicy oczekują odpowiedniej reakcji pracodawców.

Odpowiednia, to znaczy taka, która choćby częściowo zrekompensuje wzrost kosztów utrzymania. Problemy z opłaceniem rachunków, zapewnieniem rodzinie życia na takim poziomie jak rok temu nie jest łatwe. Zaprzątanie sobie głowy sprawami egzystencji może negatywnie wpłynąć na wydajność i motywację w pracy.

Total
0
Shares
_podobne artykuły