Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Screening to pierwsza rozmowa kandydata z rekruterem./ Fot. fizkes, Shuterstock.com

Screening. Co to jest i jak jest wykorzystywany w rekrutacji

Ostatnia aktualizacja 8 lutego, 2024

Screening to pierwszy krok w procesie selekcji, który pozwala na szybkie odsianie osób, które najwyraźniej nie pasują do profilu poszukiwanego pracownika. Screening to zwykle krótka rozmowa telefoniczna lub spotkanie online z rekruterem, który wybrał Twoją aplikację spośród zgłoszeń.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Co to jest screening i jaki ma cel w rekrutacji

Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest nie tylko weryfikacja kompetencji kandydata, ale również zbudowanie wzajemnego zrozumienia i zaangażowania. Podczas tej rozmowy rekruter chce przede wszystkim:

  • Poznać motywację kandydata do zmiany pracy,
  • Zweryfikować umiejętności miękkie kandydata,
  • Lepiej poznać doświadczenie kandydata,
  • Poznać oczekiwania finansowe kandydata i jego dostępność,
  • Ocenić cultural-fit kandydata,
  • Zbudować pozytywny candidate experience,
  • Odpowiedzieć na pytania kandydata.

Przygotowanie do rozmowy screeningowej

Aby zbudować pozytywny candidate experience, rekruter zwykle dba o to, by rozmowa przebiegła w przyjaznej atmosferze. Jeśli jednak zdarzy się, że otrzymasz telefon od rekrutera z pytaniem, czy masz teraz chwilę na rozmowę screeningową, pamiętaj, że masz pełne prawo odmówić rozmowy w tym momencie i umówić spotkanie na dogodną dla Ciebie porę. Daje Ci to czas na przygotowanie i zaplanowanie odpowiednich warunków.

Przed rozmową koniecznie:

  • Zapoznaj się z wymaganiami z oferty pracy, a także z działalnością i kulturą firmy. Wykorzystaj do tego stronę internetową i media społecznościowe.
  • Przygotuj odpowiedzi na typowe pytania rekrutacyjne

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

  • Upewnij się, że jesteś w stanie szczegółowo omówić każdy element swojego CV i listu motywacyjnego
  • Przygotuj własne pytania, żeby pokazać Twoje zainteresowanie i lepiej zrozumieć oczekiwania firmy
  • Sprawdź wcześniej działanie swojego urządzenia i połączenia internetowego.
  • Dostosuj swój strój do kultury firmy, nawet jeśli rozmowa odbywa się online.
    Zapewnij sobie ciche i odpowiednio oświetlone miejsce, gdzie będziesz mógł swobodnie rozmawiać.
  • Zachowaj spokój i bądź sobą, starając się jednocześnie pokazać swoją pasję i entuzjazm do pracy.

Screening: Co to jest i na jakie pytania warto się przygotować

Podczas rozmowy screeningowej, rekruterzy często zadają szereg pytań mających na celu lepsze poznanie kandydata, jego doświadczenia, umiejętności, motywacji oraz dopasowania do kultury firmy. Oto niektóre z typowych pytań, których można się spodziewać na etapie screeningu:

  • Opowiedz o sobie
  • Dlaczego zainteresowała Cię ta oferta pracy?
  • Co wiesz o naszej firmie?
  • Jakie są Twoje mocne strony?
  • Jakie są Twoje słabe strony?
  • Opowiedz o projekcie lub zadaniu, które było dla Ciebie wyzwaniem. Jak sobie z nim poradziłeś?
  • Dlaczego chcesz zmienić pracę?
  • Jakie są Twoje oczekiwania finansowe?
  • Gdzie widzisz siebie za 5 lat?

Jeśli stanowisko wymaga znajomości języków obcych, możesz spodziewać się, że część z tych pytań zostanie zadana w innym języku.

Podchwytliwe pytania rekrutacyjne – hot or not?

Zostaw dobrze wrażenie również po rozmowie

Po zakończeniu rozmowy screeningowej pozostawienie po sobie dobrego wrażenia jest równie ważne, jak przygotowanie się do niej. Jednym z kluczowych elementów, który może wyróżnić kandydata na tle innych, jest dawanie feedbacku po rozmowie. Dane z raportu “Poszukuję talentów do IT. Perspektywa rekruterek i rekruterów 2023” przygotowanego przez No Fluff Jobs pokazują, że aż 65,3% rekruterów zawsze przekazuje swój feedback po rozmowie kwalifikacyjnej, a 24,7% robi to często. Jednakże tylko 17% osób rekrutujących otrzymuje feedback od kandydatów i kandydatek IT często lub zawsze.

Ten dysproporcja wskazuje na znaczącą przestrzeń dla kandydatów do poprawy ich wizerunku w oczach rekruterów, wykorzystując feedback jako narzędzie budowania pozytywnych relacji.

Jeśli decydujesz się przekazać feedback, staraj się, aby był on konstruktywny. Wskazanie, co szczególnie doceniłeś w procesie rekrutacji, a także co mogłoby być ulepszone, pokazuje Twoje zaangażowanie i profesjonalne podejście.
Pamiętaj, że feedback powinien być dostosowany do formy komunikacji, która była używana w trakcie procesu rekrutacyjnego. Jeśli rozmowa odbywała się mailowo, odpowiedź w tej samej formie będzie najbardziej odpowiednia.

Wysłanie feedbacku w ciągu kilku dni po rozmowie pokazuje, że jesteś osobą zorganizowaną i szanującą czas innych. Jednocześnie, poświęć chwilę na przemyślenie, co chcesz przekazać, aby Twoja wiadomość była przemyślana i miała wartość.

Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany dalszymi etapami rekrutacji, czy nie, zawsze warto podziękować za rozmowę i poświęcony czas.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Total
0
Shares
_podobne artykuły