Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
uzywane-rowery-elektryczne

Używane rowery elektryczne – na co zwracać uwagę przy zakupie?

Ostatnia aktualizacja 27 października, 2022

Kupno roweru elektrycznego wiąże się ze sporym wydatkiem, dlatego nic dziwnego, że wiele osób szuka okazji, a używane rowery elektryczne coraz częściej pojawiają się na serwisach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych. Podczas przeglądania możemy natknąć się na sprzęty przystępne cenowo, ale jak ocenić, czy oferowany na sprzedaż rower nie posiada wad? Podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy oględzinach roweru.

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2022. Dodano akapity – „Dokumenty” i „Akumulator”.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Używane rowery elektryczne -co sprawdzić przed zakupem?

W przypadku zakupu jakiegokolwiek używanego sprzętu warto dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

Dokumenty

Przede wszystkim warto sprawdzić, czy sprzedawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi to, że jest jego właścicielem. Zakup kradzionego towaru może być potraktowany jak paserstwo.

Dokumenty potwierdzą także cenę i datę zakupu sprzętu, a także to, czy ma on jeszcze gwarancję lub czy można reklamować go w ramach rękojmi.

Akumulator

Jednym z ważniejszych elementów w rowerze elektrycznym jest akumulator, gdyż jego pojemność i stan pozwalają na określenie, jak długo można jechać ze wspomaganiem. Cóż nam po pojemnym ogniwie, jeśli jest ono już zdegradowane i zapewnia naładowanie w maksymalnie połowie lub nawet mniej?

Sprawdzenie pojemności bieżącej akumulatora jest ważne, gdyż jest on jednym z najdroższych elementów roweru elektrycznego. Co więcej, może się zdarzyć, że jest on na tyle egzotyczny, że będziemy mieli trudności z zakupem zamiennika.

Stan silnika

Podczas oględzin potencjalnego nabytku zawsze warto umówić się ze sprzedającym na choćby krótką jazdę próbną. Pozwoli to przynajmniej częściowo ocenić, czy z silnika nie wydobywają się podejrzane dźwięki. Zwróć uwagę przede wszystkim na stuki, piski i chrobotania. Podczas jazdy zaobserwuj, czy nie czujesz nagłych szarpnięć silnika lub przeskoków.

Przyjrzyj się baterii, czy połączenie z ramą jest pewne, a na plastikowych elementach montażowych nie ma pęknięć. Obejrzyj również złącze ładowania, upewniając się, że nie ma na nim rdzy ani przebarwień.

Sprawdź: Napis neonowy – jak go zrobić?

Rama i napęd

Używane rowery elektryczne oprócz silnika niczym nie różnią się od zwykłych rowerów, dlatego dalsze oględziny będą praktycznie takie same jak klasycznego roweru.

Zacznij od sprawdzenia stanu ramy – przyjrzyj się przede wszystkim płaskim powierzchniom, czy nie ma na nich wgnieceń. W rowerach aluminiowych zwróć uwagę na miejsca łączeń rur. Nie powinno na nich być żadnych odprysków, wżerów lub pęknięć.

Następnie sprawdź koła. Trzymając najpierw przednie, a potem tylne w powietrzu zakręć nimi i oceń, czy nie mają bicia. Najprościej zrobić to, przykładając prosty przedmiot do ramy roweru i obserwując, czy metalowa obręcz koła jest od niego w stałej odległości. Sprawdź także szprychy, trącając je paznokciem jak gitarową strunę. Koło w dobrym stanie powinno wydawać podobny dźwięk na całym obwodzie, a drastyczne różnice pomogą ci znaleźć mocno poluzowane lub zerwane szprychy.

Ostatnim z kluczowych elementów jest napęd roweru. Przyjrzyj się stanowi zębów w zębatkach w tylnym kole oraz w korbie. Sprawdź, czy na wszystkich zębatkach nie brakuje zębów. Przyjrzyj się także ich kształtowi – powinny być symetryczne. Jeśli przypominają płetwy rekina, może oznaczać, że nadszedł czas na wymianę kasety/wolnobiegu oraz łańcucha. Nie jest to koniec świata, ale będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami oraz wizytą w serwisie rowerowym.

Zobacz: Proof of concept – podejście w tworzeniu oprogramowania

Używane rowery elektryczne – stan innych części

Na koniec oceń stan zużywających się części, takich jak linki hamulcowe i do przerzutek. Sprawdź, czy nie są skorodowane lub czy pojedyncze druty nie odstają od linek. Przyjrzyj się także klockom hamulcowym. Na hamulcach tarczowych powinno pozostać przynajmniej 1 mm materiału, a na klockach w hamulcach szczękowych powinny być widoczne poprzeczne linie – wskaźniki zużycia. Zwróć uwagę na opony. Jeśli w jakichkolwiek miejscach opony bieżnik jest starty, to być może trzeba będzie je wymienić.

Ponieważ używane rowery elektryczne mają także cieszyć, przyjrzyj się, czy jakiekolwiek inne elementy roweru nie posiadają rys lub ubytków farby.

Total
0
Shares
_podobne artykuły