Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Susan Wojcicki

Susan Wojcicki i jej kariera w świecie technologii

Ostatnia aktualizacja 12 stycznia, 2024

To w jej garażu swój początek miała najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa. Susan Wojcicki przez prawie 15 lat związana była z Google, a 8 lat temu objęła stanowisko CEO w serwisie YouTube, lecz 16 lutego 2023 roku ogłosiła swoje odejście. Oba serwisy bezsprzecznie stanowią podstawy całego internetu, a ich pozycja nadal się umacnia. Niemały udział w tym sukcesie ma właśnie Susan Wojcicki. Jak wyglądała kariera?

  • Susan Wojcicki odegrała ważną rolę w rozwoju Google i YouTube. Jej kariera rozpoczęła się, gdy Larry Page i Sergey Brin wynajęli jej garaż, w którym swoje początki miał Google.
  • Wojcicki dołączyła do Google w 1999 roku jako 16. pracownik i przyczyniła się do rozwoju wielu jego produktów, w tym AdWords i AdSense.
  • W 2006 roku poparła przejęcie YouTube przez Google, co znacznie zwiększyło wartość platformy. Jako CEO YouTube od 2014 roku, Wojcicki skupiła się na rozwoju platformy, w tym na YouTube Shorts oraz na zarządzaniu kontrowersjami, takimi jak ukrycie licznika łapek w dół.
  • 16 lutego 2023 roku ogłosiła swoje odejście z pozycji CEO YouTube.
Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Sundar Pichai – co robił, zanim został CEO Google?

Od garażowego startupu do technologicznego giganta

W 1998 roku Larry Page i Sergey Brin, twórcy Google’a, wynajęli garaż i trzy pokoje od Susan i jej męża. Tak zaczęła się historia najpopularniejszej wyszukiwarki świata. W tym czasie Susan Wojcicki pracowała jeszcze w dziale marketingowym Intela. Jednak niedługo później, w 1999 roku, zaangażowała się w działania marketingowe Google’a, rezygnując z poprzedniej posady. Była to ryzykowna decyzja, ponieważ w tamtym czasie Google był małym przedsiębiorstwem, które nie przynosiło jeszcze żadnych zysków. Susan Wojcicki została zatrudniona jako 16. osoba w firmie.

Najpierw objęła stanowisko kierownicze w marketingu, a później została wiceprezeską ds. reklamowych i sprzedażowych. Pomysłem na zdobycie rozgłosu dla wyszukiwarki było udostępnienie jej darmowo dla witryn internetowych, aby te mogły ją zamieścić na swoich łamach. I to chwyciło.

Susan Wojcicki zajęła się sukcesywnym rozwojem wielu produktów Google’a i pracowała m.in. przy AdWords, który umożliwił Google’owi zarabianie na siebie. W dalszej kolejności brała udział w rozwoju AdSense, usługi umożliwiającej witrynom internetowym udostępnianie przestrzeni reklamowej. Ponadto współpracowała przy tworzeniu pierwszych Doodles, czyli okolicznościowych zmian logo Google, rozwijała Google Books, Images, a także Video. To także ona w 2006 roku opowiedziała się za przejęciem serwisu YouTube. W chwili przejęcia YouTube był warty 1,65 mld dolarów, zaś dzisiaj jego wartość szacuje się już na 160 mld dolarów.

Susan Wojcicki i Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Centrum Nauki Kopernik w 2018 roku
Susan Wojcicki i Premier Mateusz Morawiecki odwiedzają Centrum Nauki Kopernik w 2018 roku / źródło: en.wikipedia.org

Kariera jako CEO YouTube i co dalej w serwisie

W 2014 roku Susan Wojcicki obejmuje stanowisko CEO w YouTube. Przyświeca jej idea zachowania swobody wypowiedzi przy jednoczesnym wyeliminowaniu nadużyć. Przede wszystkim jednak dzisiaj YouTube to jedyna platforma, która daje twórcom tak szerokie możliwości rozwoju i zarobków związanych z tworzeniem treści w internecie. 

W filmie zamieszczonym w styczniu 2022 roku, Susan Wojcicki opowiada o planach rozwijania serwisu w nadchodzącym czasie. Zwraca uwagę na rosnące znaczenie krótkich form filmowych, które popularne są już na wielu platformach społecznościowych. Do początku 2022 roku YouTube Shorts wyświetlono 5 bilionów razy, a funkcja jest wciąż rozwijana, aby umożliwiać użytkownikom coraz więcej opcji edycji swoich treści.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:

Platforma odnotowała imponujące wzrosty. Szczególne wrażenie robi 40-procentowy wzrost liczby kanałów zarabiających powyżej 10 tys. dolarów rocznie. Jednocześnie użytkownicy będą musieli pogodzić się ze zwiększoną liczbą reklam i dotknie to nawet właścicieli kont Premium. Ma to związek z rozwojem platformy w kierunku e-commerce. Twórcy, którzy sprzedają swoje produkty, będą mogli wyświetlać pop-upy w filmach oraz livestreamach.

Susan Wojcicki skomentowała również kontrowersje związane z ukryciem licznika łapek w dół. Jest już jasne, że nie wróci on w pierwotnej formie. Wojcicki mówi, że nie odnotowano negatywnego wpływu na wyświetlenia filmów, za to znacznie ograniczono problem związany z przeprowadzaniem ataków na filmy poprzez masowe klikanie łapek w dół. Podgląd tej oceny będą mieli wyłącznie twórcy w swoim panelu.

16 lutego 2023 roku Susan Wojcicki ogłosiła, że odchodzi z pozycji CEO YouTube.

Zobacz: Sergey Brin to co-founder Google. Przez ChatGPT-3 musiał wrócić

Susan Wojcicki – zarobki 

Według Forbes’a majątek Susan Wojcicki w 2021 roku szacowano na 815 milionów dolarów. W tym samym roku pojawiła się również na 18. miejscu na liście Najbardziej Wpływowych Kobiet.

Na koniec 2022 roku kwota może być wyższa, bo już teraz szacunkowa wartość majątku osiągnęła 765 mln dolarów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Total
0
Shares
_podobne artykuły