Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
cele smart

Cele SMART – jak je zdefiniować?

Ostatnia aktualizacja 13 lutego, 2023

Jak można wspierać realizację celów w zespole? Warto zastosować konkretną regułę ich wyznaczania. Cele SMART skonstruowane są według kryteriów, które zwiększają prawdopodobieństwo ich realizacji. Metoda ma zastosowanie w kontekście pracy różnego rodzaju zespołów. Mogą na tym skorzystać zarówno programiści, jak i zespoły sprzedażowe, marketingowe czy nawet design. Czym dokładnie są cele SMART?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Jak się przebranżowić?

SMART – na czym to polega?

SMART to skrót, który pochodzi od przymiotników określających konkretne cele biznesowe związane z wynikami sprzedażowymi, zarządzaniem projektami czy też marketingiem. Poza tym mogą się również sprawdzić w kontekście rozwoju osobistego, stanowiąc ścisły plan wyznaczania poszczególnych kroków w swoich dążeniach. Jakie powinny być cele SMART?

Specific (skonkretyzowane) – jednoznaczność w określaniu celów to kluczowy warunek powodzenia w ich realizacji. Łatwiej dążyć do celu, który jest sprecyzowany, ponieważ nie rozpraszamy się w trakcie podejmowania działań. Przy konkretnym celu istnieje skończona liczba scenariuszy do wprowadzenia, co zawęża również spektrum decyzji do podjęcia. Co pozwala sprecyzować cel? Warto odpowiedzieć na pytania: kto, co, kiedy i dlaczego. Należy także wziąć pod uwagę ewentualne przeszkody, które mogą zakłócić dążenia do określonego celu.

Measurable (mierzalne) – dążenie do celu nie obejdzie się bez wyznaczenia wskaźników, które umożliwią zmierzenie postępów. Dzięki pomiarom możemy wyznaczać konkretne etapy.

Achievable (osiągalne) – wyznaczając sobie cele, miewamy skłonności do sięgania od razu po najbardziej ambitne założenia. Aby uchronić się przed szybkim wypaleniem z powodu narastania trudności, warto zastanowić się nad charakterem celu i jego kontekstem. Jakie zasoby musimy zainwestować? Ile czasu potrzebujemy na realizację? Czy to, co chcemy osiągnąć, jest możliwe w aktualnych okolicznościach?

Relevant (istotne) – postawiony cel powinien być przeanalizowany pod kątem istotności dla firmy lub konkretnych planów w zespole.

Time-bound (określone w czasie) – to jedna z trudniejszych rzeczy w wyznaczaniu celów, szczególnie takich, które dotyczą wprowadzania całkowicie nowych rzeczy, w stosunku do których nie mamy punktu odniesienia. Trzeba jednak oszacować, w jakim czasie będziemy realizować poszczególne etapy, z uwzględnieniem, że terminy mogą się przesunąć.

Zobacz: Data Scientist – zarobki

Cele SMART – jak je zaplanować?

Do definiowania celów SMART warto wykorzystać jakiekolwiek narzędzie do planowania, które umożliwi stworzenie szablonów z poszczególnymi określeniami np. w tabeli podpiętej do projektu. W takiej formie będą czytelne i możliwe do aktualizowania, a także dostępne dla wszystkich członków zespołu.

Korzyści płynące z wykorzystania metody SMART

  • Dobre zdefiniowanie celu, które umożliwi stworzenie precyzyjnego planu i jego wariantów. Znamy konkretne kroki, czas ich wykonania oraz mamy możliwość zmierzenia efektów dzięki ustanowieniu metod pomiaru;
  • Lepsza możliwość zbadania skuteczności i wypełnienia celów. Jeśli zdefiniowaliśmy cele metodą SMART, wyeliminowaliśmy niedopowiedzenia lub niejednoznaczność określeń. Dzięki temu możemy łatwo zweryfikować, czy osiągnęliśmy to, co było w zamierzeniu;
  • Usystematyzowanie celów dzięki metodzie SMART pozwala wyodrębnić konkretne wskaźniki służące śledzeniu postępów;
  • Lepsza koordynacja procesu i uporządkowana komunikacja w zespole, które wpływają na utrzymanie wysokiego poziomu motywacji.
Total
0
Shares
_podobne artykuły