Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Błędy w UX – 7 najczęściej popełnianych

Dobrze zaprojektowane doświadczenie użytkownika pozwala wykorzystać pełnię potencjału produktu oraz wpłynąć pozytywnie konwersję. Zdarza się jednak, że podczas projektowania UX wkradną się błędy, które uniemożliwiają realizację celów. Jakich działań unikać?

1. Pomijanie tworzenia prototypów i makiet

Tworzenie makiet i prototypów pozwala przetestować rozwiązania ustalone podczas procesu projektowego, a także zrewidować ich działanie w użyciu. Dzięki nim możliwe jest wprowadzanie koniecznych zmian i oddanie produktu, który faktycznie odpowiada na potrzeby użytkowników. Pominięcie prototypowania może skutkować stworzeniem witryny lub aplikacji opartej na błędnych założeniach, mimo że pierwotnie mogły wydawać się prawidłowe.

Sprawdź: Landing page

2. Niedostarczanie wartości grupie docelowej

Jednym z początkowych elementów projektowania jest określenie potrzeb grupy docelowej. Następnie projekt tworzony jest z myślą o tym, aby te potrzeby spełnić. Brak uwzględniania potrzeb użytkownika końcowego może skutkować porzuceniem przez niego strony lub aplikacji. Na tym błędzie szczególnie mogą stracić właściciele sklepów internetowych – witryny e-commerce mogą odstraszyć źle zaprojektowaną ścieżką zakupową lub nieintuicyjnym poruszaniem się po kategoriach.

3. Ignorowanie prędkości ładowania witryny

Szybkość ładowania stron internetowych to pierwszy element, który może negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika. Jeśli strona ładuje się zbyt wolno, użytkownik szybko ją porzuci. Zbyt długie ładowanie strony może wynikać z braku optymalizacji grafik. Aby sprawdzić prędkość wczytywania, wejdź na PageSpeed Insights

4. Błędy w rozmieszczaniu elementów na stronie

Nie warto wymyślać koła na nowo. Pewne elementy zarówno w wyglądzie, jak i miejscu występowania są powtarzalne, aby można było poruszać się intuicyjnie po witrynie lub aplikacji. Zdarza się, że złamaniem zasad można osiągnąć ciekawy efekt, jednak trzeba się liczyć z możliwą dezorientacją i w efekcie porzuceniem strony lub aplikacji. Aby zweryfikować, w jaki sposób użytkownik porusza się po stronie, skorzystaj z map ciepła oraz nagrań kursora. Te funkcje oferuje Hotjar.

5. Błędy w działaniu wyszukiwania w witrynie

Im bardziej rozbudowana witryna, tym trudniej zaprojektować optymalną wyszukiwarkę. Jednak dobrze działająca wyszukiwarka z zaawansowanymi opcjami filtrowania znacząco zwiększy konwersję, dlatego warto poświęcić jej więcej czasu. Po oddaniu strony do użytku warto monitorować ruchy użytkowników w wyszukiwarce, aby usprawniać proces i wyłapać błędy. Do tego także może posłużyć heatmapa oraz rejestrowanie aktywności. Warto także udostępnić możliwość zostawiania oceny funkcji.

Zobacz: Trendy

6. Przeładowanie treścią i grafiką

Chaos na stronie internetowej powodujący przytłoczenie z pewnością nie zachęci do pozostania i wykonywania działań. Wystąpienie takiej sytuacji jest najbardziej prawdopodobne w sklepach internetowych, dlatego warto dobrze przemyśleć wyróżnienia kategorii, pojedynczych produktów oraz styl i liczbę zdjęć. Prezentowane informacje muszą być przede wszystkim istotne, użyteczne i wskazywać na realizację celu.

7. Błędy w wyświetlaniu witryny na urządzeniach mobilnych

Responsywna witryna jest obecnie wymogiem bezdyskusyjnym. Przeglądanie stron i robienie zakupów online coraz częściej odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Podczas projektowania UX warto kierować się zasadą mobile first.  

Raport UI/UX

Dowiedz się jak zostać UI/UX designerem. Sprawdź najważniejsze informacje i porady.

Total
0
Shares
_podobne artykuły