Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
silnik gry komputerowej

Najbardziej wszechstronny silnik gry komputerowej to Unity. Poznaj też inne

Ostatnia aktualizacja 15 marca, 2024

Współczesna technologia gier komputerowych nieustannie się rozwija, a silniki gier stanowią kluczowy element tego ekscytującego procesu. Pozwalają one twórcom na efektywne projektowanie i implementowanie innowacyjnych rozwiązań, tworząc jednocześnie atrakcyjne i imersyjne środowiska dla graczy. Poniżej znajdziesz opis kilku najpopularniejszych silników gier komputerowych, które odgrywają znaczącą rolę w tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź też: Unreal Engine to doskonały silnik. Opanuj jego obsługę z tymi kursami

Silnik gry komputerowej – czym jest?

Silnik gry komputerowej to podstawowy komponent w procesie tworzenia gier. Łączy on złożone elementy programistyczne i graficzne w spójną całość. Jest to zestaw narzędzi i bibliotek, które pozwalają twórcom na projektowanie, testowanie i wdrażanie gier bez konieczności pisania wszystkiego od zera.

Silniki gier oferują zwykle wsparcie dla renderowania grafiki, symulacji fizyki, dźwięku, sztucznej inteligencji i innych kluczowych aspektów gry. Ułatwiają one proces tworzenia, umożliwiając deweloperom skoncentrowanie się na unikatowych cechach i treści swoich gier, zamiast na podstawowych technicznych fundamentach.

Najpopularniejsze silniki gier komputerowych

Unity – silnik gier przyjazny dla wielu platform

Unity to jeden z najbardziej wszechstronnych silników gier na rynku. Obsługuje wiele platform, takich jak Windows, macOS, Android, iOS, PlayStation, Xbox, co umożliwia twórcom dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Ponadto zapewnia wsparcie dla różnych języków programowania, np. UnityScript, Boo i C#.

Jego elastyczność i przyjazny interfejs użytkownika czynią go idealnym wyborem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych deweloperów. Dzięki dużej społeczności i wielu dostępnych zasobach, twórcy mogą szybko realizować swoje pomysły.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:

Unreal Engine nadaje się do tworzenia w trybie no code

Unreal Engine jest potężnym narzędziem, szczególnie cenionym za swoje możliwości w zakresie renderowania grafiki i symulacji fizyki. Wykorzystywany głównie w produkcjach AAA, oferuje szeroką gamę narzędzi umożliwiających tworzenie gier o wysokim poziomie realizmu.

Obsługuje system Blueprint, czyli wizualny język programowania, który umożliwia twórcy gier tworzenie logiki bez bezpośredniego pisania kodu. To sprawia, że jest bardziej dostępny dla osób nie będących programistami.

Licencja jest darmowa dla niekomercyjnych projektów, co czyni go dostępnym także dla niezależnych twórców.

Godot Engine to silnik gry komputerowej lubiany przez niezależnych twórców

Godot Engine to otwartoźródłowy silnik gier, który zdobywa coraz większą popularność. Jest lekki i elastyczny. Oferuje intuicyjny interfejs oraz wsparcie dla różnych języków programowania.

Ponadto Godot wykorzystuje też własny język programowania, GDScript, który jest zbliżony do Pythona i został zaprojektowany specjalnie do tworzenia gier w Godot. Umożliwia to szybsze i wygodniejsze pisanie kodu.

Doskonale nadaje się do produkcji zarówno 2D, jak i 3D, jest zatem atrakcyjnym wyborem dla szerokiego spektrum twórców.

CryEngine

CryEngine to potężny silnik, znany z niezwykle realistycznej grafiki i zaawansowanych technologii renderowania. Jest odpowiedni dla dużych, złożonych projektów, gdzie jakość wizualna jest kluczowym elementem. Jego możliwości zostały wykorzystane w takich hitach, jak seria gier “Crysis”.

Wydajność silników

Silniki takie jak Unity i Unreal Engine oferują wszechstronność i moc obliczeniową niezbędną do obsługi różnorodnych projektów – od prostych gier niezależnych (indie) po zaawansowane projekty klasy AAA z bogatą grafiką i skomplikowanymi mechanikami.

Unity jest często chwalone za swoją łatwość użycia i wsparcie dla szerokiej gamy platform, co czyni je idealnym wyborem dla mniejszych zespołów i pojedynczych twórców. Z drugiej strony, Unreal Engine jest ceniony za swoje zaawansowane możliwości graficzne i system oświetlenia, co sprawia, że preferują go większe studia skupiające się na tworzeniu gier o wysokiej jakości wizualnej.

Wybór silnika zależy od specyfiki projektu, w tym od wymagań graficznych, docelowej platformy oraz dostępnych zasobów i umiejętności zespołu. Dlatego też dokładne porównanie wydajności między różnymi silnikami jest niezbędne dla osiągnięcia optymalnych rezultatów w rozwoju gier.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Czytaj także:

Matrix Awakenes pokazuje możliwości silnika Unreal Engine 5

Jak zrobić grę? Mamy konkretną odpowiedź

Graphics Programmer i inni – świat GameDevu

Total
0
Shares
_podobne artykuły